یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
گربه بزرگ و عجيبی که نمی‌گذارد پاستیل‌ها به چشم بیایند

«پاستیل‌های بنفش» نوشته كاترين اپلگيت داستان نوجوانی را روایت می‌کند که زندگی فقیرانه‌ای دارد اما یک گربه بزرگ زندگی او را دچار تغییر می‌کند.

خبرگزاری کتاب ایرا(ایبنا)-نیکا عسگری: در راهروهای کتابفروشی در حال قدم زدن بودم که «پاستيل‌های بنفش» به قلم كاترين اپلگيت و ترجمه آناهيتا حضرتی در قفسه كتاب‌های گروه سنی كودك و نوجوان نظرم را جلب كرد. در اين قفسه دنبال كتابی مي‌گشتم تا به دنيايی رنگی سفر كنم. پاستيل‌های بنفش به دو دليل مرا مجذوب كرد اول اينكه احتمالا اين كتاب پر از پاستيل بود و دوم اينكه به صورت باورنكردنی اين پاستيل‌ها بنفش بودند. اما كرنشا گربه بزرگ و عجيب باعث شد پاستيل‌هايی كه بنفش بودند خيلي به چشم نيايند. كرنشا دوست خيالی نوجوان نقش اول اين كتاب يعنی جكسون قرار بود به زودی او را ترك كند تا او راهی دنيای بزرگسالان شود هرچند كه يكبار ديگر هم او را در كودكی ترك كرده بود اما اين‌بار فرق داشت و بايد در كنار جكسون می‌بود.

جکسون ده ساله روزهای سختی را می‌گذراند. صاحبخانه هر روز پشت در است، در یخچال چیزی برای خوردن باقی نمانده، پاهای پدر یاری کارکردن ندارد و مادر بیشتر از این نمی‌تواند کار کند. این خانواده 5 نفره متشکل از مامان، بابا، جکسون با خواهر کوچولو و یک خرگوش منتظر آواره شدن هستند. منتظر زندگی در یک ون که برای همه آن‌ها جا ندارد و کرنشا، گربه‌ای که عاشق حمام کردن است، پاستیل دوست دارد، از خرگوش‌‌ها بدش می‌آید و گاهی قورباغه میل می‌کند. آیا او می‌تواند به جکسون کمک کند تا از مسیر سخت زندگی‌ای که در پیش دارد عبور کند؟

كاترين اپلگيت متولد 9 اکتبر سال 1956 در شهر آن آربور ایالت میشیگان ایالات متحده است. او کتاب‌های بسیاری در ژانر علمی تخیلی برای کودکان و نوجوانان نوشته است که از مهم‌ترین آثار او می‌توان به رمان ایوان منحصربه‌فرد، خرس همکلاسی‌ات را گروگان نگیر، هرگز پولیورت را با هیچ چیز عوض نکن، هرگز دوستانت را به صندلی نچسبان، هیچ وقت در سس سیب شنا نکن و آدم و حوا اشاره کرد. كاترين اپليگت برای نوشتن کتاب یکی آن هم ایوان برنده مدال نیوبری شد. فضای ذهنی او را می‌توانید بر روی جلد کتاب‌هایش ببینید.

کاترین اپلگیت با همراهی همسرش مایکل گرنت مجموعه کتاب‌های Animorphs را نوشته که این کتاب‌ها در سرتاسر جهان 35 میلیون جلد فروخته است.

وی از زمان تولدش تا به حال در ایالاتی همچون تگزاس، فلوریدا، کالیفرنیا، مینسوتا و کارولینای شمالی زندگی کرده است. او و همسرش بعد از یک سال زندگی در پلاگو ایتالیا به جنوب کالیفرنیا نقل مکان کردند و اولین فرزندشان را به دنیا آوردند و در سال 2003 دختری به‌نام جولیا از چین را به فرزندی قبول کردند. کاترین بعد از این اتفاق به مدت سه سال کار نکرد و بعد از این مدت کتاب طوفان بوفالوها را نوشت. کتاب خانه قهرمانان او در سال 2008 برنده جایزه کایت طلایی شد.
 
اما درباره داستان پاستیل‌های بنفش، اين داستان با قلمی بسيار روان و برای نوجوانان نوشته شده است. شخصيت‌پردازی كم‌نظير با جزئياتی به اندازه كه خسته‌کننده نيست انجام شده و در جهت ايجاد حس همكاري، كمك به خانواده، دوست داشتن حيوانات و آشنايي نوجوانان با مشكلات مالی، بيماري و ناتواني اعضا خانواده قدم بر‌مي‌دارد.
اين كتاب تفكر عقلاني را ترويج می‌دهد و نوجوانان را ترغيب می‌كند تا درست فكر كنند، درست تصميم بگيرند و عواقب تصميمشان را بپذيرند. محتوي معقول و روايت واقعی جامعه در كنار يك دوست خيالی برای من تجربه‌ای نه رنگی بلكه طيفی از رنگ‌های بنفش بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها