یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
ژول ورن؛ نویسنده ای که از زمان خود جلوتر بود

برخی معتقد هستند ژول ورن از زمان خود جلوتر بود. از جمله فناوری‌هایی که ژول ورن در داستان‌هایش از آن یاد کرد و سال‌ها بعد محقق شد می‌توان به زیردریایی اشاره داشت. او زیردریایی را در کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا پیشگویی کرد.

 خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_نوید فرخی: ژول ورن، نویسنده فرانسوی ژانر علمی تخیلی است که از سال 1850 تاکنون آثارش پس از آگاتا کریستی، بیشترین میزان برگردان را به زبان‌های مختلف داشته است(آثارش به 150 زبان ترجمه شده‌اند).

رمان‌های او مانند «سفر به مرکز زمین»، «بیست هزار فرسنگ زیر دریا»، «دور دنیا در هشتاد روز» از جمله محبوب ترین آثار علمی تخیلی جهان به شمار می‌روند. ژول ورن در شهر نانتز متولد شد. در قرن نوزدهم نانتز بندر شلوغی بود و به عنوان مرکز تجاری و کشتی سازی فرانسه شناخته می‌شد. محل تولد ژول ورن تاثیر فراوانی روی نوشته‌هایش گذاشت و بسیاری از داستان‌های موفق او در مورد سفرهای دریایی است. او از دوازده سالگی شعر می‌گفت. ژول به دخترخاله‌اش کارولین ترونسون علاقه داشت و اشعاری را در وصف او سرود. با اینحال دخترخاله به اندازه‌ی ژول، دلبسته اش نبود و در سن بیست سالگی با مردی که دو دهه از او بزرگتر بود، اما مال و اموال خوبی داشت، ازدواج کرد.

ژول ورن به اصرار پدرش برای مطالعه‌ حقوق به پاریس رفت و در سال 1851 در آنجا فارغ التحصیل شد. حضور او در پاریس مصادف با رویدادهای ناپایداری در فرانسه بود. انقلاب فرانسه در سال 1848 رخ داد و گرچه ژول ورن در تظاهرات شرکت نمی‌کرد اما با درگیری‌ها و هرج مرج پس از آن نزدیک بود. ورن در سال 1864 در داستان «کُنت چانتلین: قصه‌ی انقلاب فرانسه» از کشمکش مردم عادی و قشر نجیب زاده در خلال انقلاب فرانسه نوشت.

احتمالا اغلب تصور می‌کنند که آثار مشهور ژول ورن به صورت مستقل منتشر شده‌اند، اما در حقیقت بسیاری از ماجراهای او ابتدا به صورت مجموعه‌ای در نشریات چاپ می‌شدند. در بازه زمانی میان سال 1863 و 1905، ژول ورن 54 رمان در مورد دریانوردی، ماجراجویی، تاریخ، علم، و فناوری برای هتزل نوشت. به غیر از این نشر، یازده اثر دیگر نیز به رشته‌ تحریر درآورد که برخی از آنها پس از مرگش منتشر شدند. برخی معتقد هستند ژول ورن از زمان خود جلوتر بود. از جمله فناوری‌هایی که ژول ورن در داستان‌هایش از آن یاد کرد و سال‌ها بعد محقق شد می‌توان به زیردریایی اشاره داشت. او زیردریایی را در کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا پیشگویی کرد.

این کتاب در سال 1869 منتشر شد و اولین زیردریایی دو دهه بعد ساخته شد. او در کتاب «پاریس در قرن بیستم» که در سال 1863 منتشر شد به طور دقیقی آسمان خراش ها، آسانسورها، خودروهایی با سوخت قابل اشتعال، قطارها، چراغ‌های برقی را پیش بینی کرد. او حتی از مجموعه‌ای از ماشین حساب‌های مکانیکی(مانند کامپیوتر) که می‌توانند با یکدیگر درون یک شبکه(مانند اینترنت) ارتباط برقرار کنند، نوشت. با توجه به اینکه ژول ورن ژاده‌ی 1828 است، چنین خیالپردازی‌هایی در داستان‌های او عجیب است. ری بردبری از جمله نویسندگان شاخص این ژآنر در مصاحبه‌ای می‌گوید «همگی ما به طریقی، فرزندان ژول ورن هستیم.» ژول ورن در سال 1905 بر اثر بیماری دیابت دار فانی را وداع گفت. جالب است بدانید که نسخه‌ی دستنویس یکی از رمان‌های چاپ نشده‌ی ژول ورن در سال 1989 توسط نوه‌ی او پیدا شد و در سال 1994 برای اولین بار منتشر شد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها