شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
پیامد بی‌علاقگی نوجوانان به مطالعه تاریخ سرزمین خود، خواب‌آلودگی حافظه تاریخی نسلی است

عباس جهانگیریان، نویسنده و پژوهشگر، معتقد است کوچکترین پیامد بی‌علاقگی نوجوانان امروز ایران به مطالعه تاریخ سرزمین خود، خواب‌آلودگی حافظه تاریخی نسلی است و برای مطالعه نوروزی کتاب «قبرستان عمودی» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی را به مخاطبان پیشنهاد می‌دهد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،_عباس جهانگیریان: کوچکترین پیامد بی‌علاقگی نوجوانان امروز ایران به مطالعه تاریخ سرزمین خود، خواب‌آلودگی حافظه تاریخی نسلی است که قرار است ایران فردا را بسازد و اگر به این واقعیت که گذشته چراغ راه آینده است باور داشته باشیم، ارزش کار نویسندگانی که تاریخ ایران را دستمایه ادبیات داستانی کودک و نوجوان قرار می‌دهند بیشتر می فهمیم. حمیدرضا شاه آبادی نویسنده‌ای است که درس تاریخ خوانده، هم دغدغه تاریخ معاصر را دارد و هم توانایی و هنر بازنمایی و بازتعریف داستانی تاریخ این سرزمین پر آشوب را.
 
بی گمان دغدغه و سواد تاریخی برای روایت رویدادهای تاریخی و اجتماعی برای نوجوانان کافی نیست. این هنر روایتگری نویسنده است که می‌تواند با تمهید های داستانی، تاریخ را برای نوجوان بی انگیزه و کم حوصله روزگار ما خواندنی و پر کشش کند.
 
پیش‌تر رمان «لالایی برای دختر مرده» را از حمیدرضا شاه‌آبادی برای این گروه سنی خوانده بودم و دو رمان «دیلماج» و «کافه خیابان گوته» که برای گروه سنی بزرگسال نوشته بود. «دروازه مردگان» عنوان مجموعه‌ای چند جلدی است که جلد اول آن با نام «قبرستان عمودی» در هزار و 500 نسخه از سوی نشر افق در سال ۱۳۹۷ منتشر شد و در همین مدت زمان کوتاه توجه منتقدان و محافل ادبی را به خود جلب کرد.
 
رمان از خانه یک نقاش آغاز می‌شود. نقاش،  نوشته‌هایی قدیمی از یک کهنه فروش خریداری می‌کند تا از آنها در پس زمینه تابلوهایش استفاده کند اما این دست‌نوشته‌ها کنجکاوی پسر نوجوان او را به خود جلب می‌کند و با خواندن این دست‌نوشته‌ها ما را باخود همراه می‌کند و به یک صد سال پیش می‌برد؛ به زمانه‌ای به ظاهر آرام اما دل آشوب!
 
رمان دروازه مردگان ادای دینی هم به میرزا حسن رشدیه، بنیانگذار مدارس نوین ایران است؛ مردی که با رنج بسیار توانست سرانجام نظام نوین آموزشی را که قرن‌ها پیش در غرب آغاز شده بود، در ایران جایگزین مکتب‌خانه‌های سنتی کند. رشدیه، با خون دل بسیار می‌کوشید به حامیان پشت پرده آموزش مکتب‌خانه‌ای بفهماند که قرار نیست بچه‌ها با خواندن دانش روز، بی دین بشوند! قرار نیست آموزش قرآن در مدارس نوین حذف شود، بلکه در نظام نوین، هم مفاهیم قرآنی، هم دانش‌های نو به کودکان آموزش داده می‌شود. کاری که در آن زمان رشدیه‌های افغانستان، پاکستان و بسیاری از کشورهای خاورمیانه موفق به اجرای آن نشدند.
 
شاگردان میرزا حسن رشدیه تکثیر شدند و هزاران دکتر، مهندس و آموزگار و کارمند از مدرسه‌ها و شاگردان او برآمد. رضاقلی شخصیت اصلی رمان دروازه مردگان، یکی از این هزاران است؛ کودکی که از سوی دزدان ربوده می‌شود و به عنوان برده در عمارت نوبان خان، در محله عودلاجان تهران، به جمع  بچه‌های قالیباف عمارت نوبان می‌پیوندد.
 
عمارت نوبان، نماد و نمونه عمارت‌هایی است که بر استخوان رعیت و برده و لشکر فقیران بنا شده است و بخش‌های جذاب رمان، حوض اسرارآمیزی است که مردگان در آن شناور ندو دیوارهایی که استخوان و جمجمه رعیت، بخشی از مصالح آن است و اگر گوش شنوا داشته باشی می‌توانی صدای ناله آن‌ها را که زنده در جرز دیوار نهاده شدند بشنوی!
 
 

جلد نخست «دروازه مردگان» با تیراژ هزار و 500 نسخه و قیمت 20 هزار تومان از سوی  انتشارات افق راهی بازار شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها