پنجشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
وقتی حوصله‌ات سر می رود چه کار می‌کنی؟

فرمهر منجزی، مترجم و داور جایزه لاکپشت پرنده به کودکان و نوجوانان پیشنهاد داد که در ایام نوروز کتاب‌های «با احترام از طرفِ زرافه» و «برسد به دستِ استاد نهنگِ عزیز» را بخوانند و در زمانی‌که همه چیز برای‌شان تکراری شده و بی‌حوصله‌اند، کار هیجان انگیزی انجام دهند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)_فرمهر منجزی: فکر کن یک روزهرکاری می‌کنی می‌بینی همه چیز برایت تکراری شده و بی‌حوصله‌ای و دلت می‌خواهد کار تازه‌ای انجام بدهی. کاری هیجان انگیز. همین‌طور که فکر می‌کنی می‌گویی راستی آنطرف دنیا، جایی که هیچ وقت ندیدی، چه شکلی است؟ و اگر آنجا بودی چه حسی داشتی؟ درست در همین موقع چشمت به تابلویی می‌افتد، یکی مثلِ خودت که او هم حوصله‌اش سررفته آن را نوشته. او می‌خواهد سفر کند و بسته‌ها و نامه‌های حوصله سررفته‌های دیگر را به همه جای دنیا برساند.
 
اینطوری می‌شود که تصمیم می‌گیری قلم و کاغذ را برداری و برای کسی که نمی‌شناسی و آن طرفِ دنیا زندگی می‌کند، نامه بنویسی. آن وقت فکر می‌کنی برای کسی که ندیدی و نمی‌شناسی می‌خواهی چه بنویسی؟ و این آغاز دوستی تو وانگیزه ی زندگی و سفرت به دور دست‌ها و آشنایی‌ات با چیزهای جدید می‌شود.
 
«با احترام از طرفِ زرافه»، نوشته مگومی ایواسا، تصویرگریِ جون تِکا باتاکه و ترجمه ی محبوبه نجف خانی را نشر ایران بان در سال 1397 منتشر کرده است. در این کتاب که تصویرهایی زیبا متن را همراهی می‌کند، خواننده با نثری طنز روبه رو است. شخصیت اصلی داستان زرافه‌ای است که به دنبال تنوع و انگیزه‌ای نو در زندگی‌اش است. البته فقط زرافه نیست که حوصله‌اش سررفته، بلکه پلیکان هم که از روزمرگی خسته شده است، به فکر کاری نو می‌افتد.
 
خواننده این کتابِ خوش‌خوان علاوه بر دیدنِ تصاویر زیبا و داستانی طنز با موضوع‌های مطرح این روزها درگیر می‌شود. آیا اگر از چیزی یا جایی حوصله‌ات سر رفت باید از آنجا بروی یا آن چیز را از دست بدهی؟ اگر به اینجا رسیدی که انگیزه‌ای نداری باید دست روی دست بگذاری یا با ایده خلاقانه‌ای تغییری در زندگی‌ات بدهی؟
 
این کتاب مناسب جمع‌خوانی و گفت‌وگو درباره موضوع‌های مختلفی است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: مهاجرت، آموختن و آموزاندن، دوستی، مسئولیت اجتماعی، شناخت خود، گفت و گو، همکاری، فکر نو و در موقعیت‌های مختلف قرار گرفتن.
 
خواندن این کتاب هم مناسب کودکان است و هم پدر و مادرها و مربیان. بزرگترها با استفاده از این کتاب می‌توانند مباحث خوبی برای گفت‌وگو با کودکان و به فکر انداختن آن‌ها پیدا کنند.
 
 

نهنگِ بازنشسته چه می‌کند؟
کتاب دیگری که برای مطالعه به همه گروه‌های سنی پیشنهاد می‌کنم داستانِ «برسد به دستِ استاد نهنگِ عزیز» است. در این کتاب، استاد نهنگ بازنشسته شده است. اولش کمی ناراحت است و شاید احساس بیهودگی می کند. بعد یادش می‌آید در روزهای کودکی و جوانی دوست‌هایی داشته، شاید بد نباشد برای آن‌ها و برای خیلی از کسانی که نمی‌شناسد نامه‌ای بنویسد. نامه نوشتن را زرافه و پنگوئن در سرزمین آن‌ها شروع کردند.
 
کسی که می‌خواهد نامه بنویسد، باید حرفی برای نوشتن داشته باشد. پس به دورواطرافش دقیق‌تر نگاه می‌کند، به دیده‌هایش فکر می‌کند، آن‌ها را توصیف می‌کند و می‌خواهد بنویسد، درنامه باید خودش را معرفی کند تا گیرنده با خصوصیاتِ او آشنا بشود، پس باید نگاهی دقیق تر به خودش داشته باشد. باید بتواند خصوصیاتش را شرح دهد، پس باید خودش را خوب بشناسد.
 
استاد نهنگ وقتی می‌خواهد نامه بنویسد به همه این چیزها فکر می‌کند. وقتی دارد به خودش فکر می‌کند، شاید فکرهای بامزه‌ای به سرش بزند. مثلاً اگر نهنگ بال داشت چه شکلی می‌شد؟ یعنی می‌شود فکر کرد هیکلِ سنگین نهنگ درهوا به پرواز در بیاید؟!
 
داستانِ برسد به دستِ استاد نهنگِ عزیز، نوشته مِگومی ایواسا، با تصویرگریِ جون تِکا باتاکه و ترجمه‌ی  محبوبه نجف‌خانی است که انتشارات ایران‌بان همین تازگی‌ها آن را منتشرکرده است. در این داستان که به نظر من برای همه گروه‌های سنی مناسب است، خواننده صمیمیت، نزدیکی و شناخت خود و دیگران را در قالبِ نامه نگاری می‌بیند.
شخصیت‌های این داستان با شیوه‌ای زیبا و غیرمستقیم، تجربه‌های خودشان را به نسل بعدی منتقل می‌کنند. با جوان‌ترها وارد گفت‌وگو می‌شوند و دراین بین گذشته‌های‌شان را مرور می‌کنند. با بازگشت به گذشته، به کشف داشته‌هایشان می‌رسند.
 
نویسنده کتاب با استفاده ازروش نامه‌نگاری به موضوعاتی چون مهاجرت و دلایل آن، برقراری ارتباط، نیاز به همراهی و همفکری و گریز از تنهایی می‌پردازد. این کتاب برای بلندخوانی و فعالیت جمعی بسیار مناسب است. موضوع‌هایی که در کتاب طرح شده است، می‌تواند آغازی برای گفت‌وگو و تشویق کودکان به ابراز نظرو همفکری باشد. به راحتی می‌توان با کودک درباره همکاری، مشارکت، ایده‌های نو و زندگی جمعی صحبت کرد. به نوعی با این کتاب می‌توان درباره دوستی و اهمیت آن با کودکان صحبت کرد و نگه داشتن این دوستی و اهمیت در جمع زندگی کردن.
 
 

انتشارات ایران‌بان، کتاب «با احترام از طرفِ زرافه» را با قیمت 120 هزار ریال منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها