پنجشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
پنجاه متفکر محیط‌زیست و «فضاهای سرمایه» می‌آیند/ کتابی که «مانیفست» جریان‌های سیاسی سبز است

مهدی تدینی مدیر بخش اندیشه نشر ثالث همزمان با آغاز سال جدید نگاهی داشته به کتاب‌های مهمی که در این حوزه منتشر شدند و گزارشی هم ارائه کرده از فعالیت‌هایی که این انتشارات در نمایشگاه کتاب سال 98 خواهد داشت.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)ـ مهدی تدینی: یکی از کتاب‌های مهمی که در سال 97 در نشر ثالث منتشر شده، کتاب «جامعه خطر» است، اثری مهم و بسیار تأثیرگذار از جامعه‌شناس آلمانی، اولریش بک. این کتاب شرح می‌دهد که چگونه در جوامع پساصنعتی «خطر زیستی» به بندبند جامعه رسوخ می‌کند و به بخشی از سرشت این جامعه تبدیل می‌شود، چنان‌که دیگر نام این جامعه را می‌توان «جامعه خطر» نهاد. این کتاب را شاید بتوان به نوعی «مانیفست» جریان‌های سیاسی سبز و مدافع محیط‌زیست نامید. این کتاب را رضا فاضل و مهدی فرهمندنژاد ترجمه کردند. نشر ثالث چند اثر دیگر در حوزه «محیط‌زیست» نیز در دست انتشار دارد که در نیمه اول سال 1398 منتشر خواهد شد؛ کتاب «پنجاه متفکر محیط‌زیست» و کتاب «جامعه‌شناسی محیط‌زیست».

دیگر کتاب مهمی که در سالی که گذشت منتشر شد، کتاب «پنجاه متفکر جرم‌شناسی» بود. این کتاب نخستین مجلد از مجموعه‌ کتاب‌‌های «پنجاه متفکر» است که انتشارات راتلج منتشر می‌کند. کتاب «پنجاه متفکر جرم‌شناسی» نظریه‌پردازان کلیدی و پایه‌ای در حوزه جرم‌شناسی را با مرور زندگی و آثارشان معرفی می‌کند.

پیش از این، نشر ثالث دو کتاب از پیتر برگر، جامعه‌شناس آمریکایی، منتشر کرده بود. در روزهای پایانی سال 97، این نشر کتاب جدیدی از پیتر برگر با عنوان «شایعه فرشتگان؛ جامعه مدرن و کشف دوباره فراطبیعت» به بازار عرضه کرد تا به خصوص علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی دین از آن بهره برند. کتاب «سایه‌بان مقدس»، کتاب دیگری از پیتر برگر، نیز اوایل همین سال در نشر ثالث منتشر شده بود. هر دو کتاب را ابوالفضل مرشدی به فارسی ترجمه کرده است.
به یاد داریم که چندی پیش دو کتاب از ژان بودریار با عناوین «جامعه مصرفی» و «نظام اشیا» منتشر شد که هر یک به چاپ‌های بالایی رسیده بودند. در سال 97 ثالث، دو اثر دیگر از بودریار به بازار عرضه کرد تا مجموعه کتاب‌های بودریار کامل‌ شود: دو کتابِ «شفافیت شیطانی» و «وانموده‌ها و وانمود». علاقه‌مندان به بودریار می‌توانند با این دو کتاب بیش از پیش با اندیشه‌های این فیلسوف فرانسوی آشنا شوند. همه این کتاب‌ها را آقای دکتر پیروز ایزدی به فارسی ترجمه کرده است.

همچنین در سال 97 انتشار دو کتاب درباره «دموکراسی» نیز در دستورکار قرار داشت: یکی کتاب «می‌توان دموکراسی را نجات داد؟» اثر دوناتلا دلاپُرتا جامعه‌شناس ایتالیایی (ترجمه سعید کشاورز و علی رحمانی) و دیگری کتاب «دموکراسی و محدودیت‌های خودگردانی»، اثر آدام پشوورسکی، جامعه‌شناس لهستانی (ترجمه محمد زهری گهرپور). هر دو کتاب از زوایای مختلف به معایب و ضعف‌های دموکراسی می‌پردازد و از این منظر، می‌تواند به مباحث دموکراسی‌شناسی در ایران کمک کند.

در سالی که گذشت چند اثر نیز از نوآم چامسکی، متفکر آمریکایی، منتشر شده است. تا کنون چندین اثر از چامسکی با ترجمه محسن عسکری منتشر شده است. دو کتاب «امپراتوران و دزدان دریایی» و «چه کسی بر جهان حکومت می‌کند؟» نیز در ماه‌های پایانی سال به این مجموعه کتاب‌ها افزوده شد.

کتاب مهم دیگری که در سال 97 در نشر ثالث منتشر شد، کتابی به قلم دونالد ترامپ بود. این کتاب در واقع کتابچه تبلیغاتی ترامپ در دوران کارزارهای انتخاباتی بود. ترامپ در کتاب «آمریکای زمین‌گیر» برنامه‌های خود را برای دوران ریاست‌جمهوری‌اش پیشاپیش شرح می‌دهد و برای شناخت سیاست آمریکا و خاستگاه و اهداف ترامپ این کتاب به علاقه‌مندان توصیه می‌شود.

در اواخر سال 97، نیز بخش اندیشه این انتشارات کتابی پرحجم در باره فروید آماده کرد که در هفته‌های آغازین سال 98 منتشر می‌شود: «جستارهایی در باره فروید» به ویراستاری جروم نوی و با ترجمه سارا اسکندری. این کتاب مجموعه مقالاتی درباره زوایای مختلف اندیشه ترامپ است و برای کسانی که پیشاپیش شناختی از فروید دارند کتاب مناسبی است.
همچنین ثالث، اثر تألیفی مهمی نیز در سال 97 منتشر کرد با عنوان «جهانی شدن اقتصاد و ساختار طبقاتی در ایران»، نوشته حسین عبداللهی. این کتاب با ارائه آمارها بسیار دقیق از وضعیت اقتصادی ایران در طول دهه‌های اخیر، به خصوص دوران پهلوی، فراز و فرود اقتصادی ایران را در تقابل با مسئله جهانی شدن شرح می‌دهد. خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان مباحث اقتصادی پیشنهاد می‌کنیم.

نشر ثالث همچنین ترجمه مجموعه آثار  دیوید هاروی، نظریه‌پرداز انگلیسی‌ ـ آمریکایی را نیز در دست دارد. در سالی که گذشت، کتاب «امپریالیسم نوین»، اثر دیوید هاروی، با ترجمه آقای مهدی داوودی منتشر شد و سال آینده نیز کتاب «فضاهای سرمایه» از او، باز هم با ترجمه داوودی، منتشر خواهد شد.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها