پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
چگونه با تعارف پسته مهمانان نوروزی را کتابخوان کنیم؟!

در آستانه‌ی نوروز، «جمیله مزدستان» طنزنویس گرگانی با کلامی سرشار از طنز از فداکاری در راه کتابخوانی گفت و اینکه چطور می‌توان پسته‌خورهای قهّار فامیل را کتابخوان کرد؟!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، «جمیله مزدستان» طنزنویس و خالق مجموعه داستان‌های «آقا پری» و «رحمت دراکولا» که به همت نشر آموت منتشر شده‌اند، در آستانه عید نوروز در یادداشتی که آن را برای انتشار در اختیار ایبنا قرار داده، با کلامی شیرین و طنز، به استقبال بهاری کتابی رفته است. این یادداشت در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد:

بهار از راه می‌رسد و نرخ پسته و بادام و فندق و ماهی و هر چه که فکرش را بکنید، روزبه‌روز بالاتر می‌رود. تنها چیزی که نرخش برخلاف جریان آب شنا می‌کند و هرلحظه پایین‌تر می‌آید، اگر گفتید چیست؟ پول‌های توی جیبتان؟ البته این هم درست است ولی منظور بنده نرخ مطالعه یا همان سرانه مطالعه در ایران بود که کم‌کم دارد بیخ پیدا می‌کند و به جاهای وحشتناکی می‌رسد.

البته برای بالا بردنش هم خیلی‌ها دارند به‌طور شبانه‌روزی تلاش می‌کنند و فقط در رختخواب دراز کشیده و تُند تُند کتاب می‌خوانند تا بلکه کمی این نرخ را بالاتر ببرند اما خُب تا الان که فایده‌ای نداشته؛ چون این‌گونه افراد انگشت‌شماراند؛ برای بالا بردن سرانه مطالعه به یک همت جمعی نیاز است، بنابراین شاید بتوانیم در همین ایام عید با کمک یکدیگر یه مقدار این نرخ را تکان بدهیم.

یعنی همان‌طور که دستی به سروکله‌ی خودمان و خانه و راه‌پله‌هایمان می‌کشیم، یک‌دستی هم به سر و روی نرخ مطالعه بکشیم و ببریمش بالاتر. حتماً می‌پرسید ما چطور می‌توانیم سرانه مطالعه کشور را تغییر بدهیم؟! نهایت تغییری که می‌توانیم در زندگی‌مان ایجاد کنیم، باز نکردن آیفون روی بعضی از پسته‌خورهای قهّار فامیل است! خب من چند راهکار مفید خدمتتان عرض می‌کنم تا شما هم با به کار بستن این راهکارها خیلی راحت نقش مهم و کلیدی در تغییر نرخ مطالعه ایجاد کنید.

مثلاً شما می‌توانید این بار که همان فامیل‌های پسته‌خور حرفه‌ای به خانه‌تان آمدند، به جای باز نکردن در خانه، پسته‌ها را قایم کنید و چند کتاب را که در کتابخانه‌تان خاک می‌خورد، دودستی تقدیمشان کنید و بگویید بروند و در ایام عید و تعطیلی مطالعه‌شان کنند و در پایان تعطیلات اگر بتوانند به دو سؤال که از مطالب کتاب طرح کرده‌اید، پاسخ دهند. شما یک ماست‌خوری پُر پسته بهشان هدیه می‌دهید، مطمئن باشید به عشق پسته کل کتاب را خیلی دقیق و اصولی مطالعه خواهند کرد و اینچنین شما هم کمکی به فرهنگ کتاب‌خوانی خواهید کرد.

مسئله‌ی بعدی این است که همان‌طور که مستحضرید امسال آموزش و پرورش به جای دادن پیک نوروزی، دانش‌آموزان را به خواندن کتاب و خلاصه‌نویسی تشویق کرده است؛ در واقع آموزش و پرورش بار را از روی دوش خودش برداشته و انداخته روی دوش والدین و از آنجایی‌ که کل دانش­‌آموزان در سراسر کشور عزیز از ماه‌ها قبل برای تعطیلات نوروز لیستی از انواع و اقسام سرگرمی‌ها تهیه‌کرده‌اند و صدالبته که در فهرستشان اثری از کتاب و کتاب‌خوانی وجود ندارد، در تمامی ایام تعطیلات دوئل‌های زیبا و تماشایی بین پدر و مادرها و فرزندانی که پای تبلت و پی. اس. فور چمباتمه زده‌اند، درمی‌گیرد!

برای رهایی از این دوئل و تشویق فرزندان به مطالعه و البته بالا رفتن نرخ کتاب‌خوانی راه‌های زیادی وجود دارد که چند نمونه را خدمتتان عرض می‌کنم. اینکه به فرزندانتان که عشق پی. اس. فور دارند، قول بدهید اگر کتاب بخوانند، برایشان یک بازی جدید پی. اس. فور خریداری می‌کنید و اگر در جواب به شما گفتند گول نمی‌خورند و خودشان با پول عیدی‌هایشان می‌روند و بهترش را می‌خرند، اصلاً احساس ضعف و درماندگی نکنید؛ بسته پیشنهادی بعدی را باز کنید.

قول مسافرت بدهید؛ طبق تجربه سرسخت‌ترین فرزندان در مقابل وعده‌ی سفر، سُست می‌شوند، فقط مانعی که ممکن است بر سر راهتان وجود داشته باشد، جیب خودتان است که خُب برای این هم یک راهکار وجود دارد، اگر جیبتان خالی بود، می‌توانید مثل نامزدهای انتخابات وعده بدهید؛ مثلاً بگویید آخر عید می‌برمتان مسافرت ولی نگویید کجا، و بعد با بردنشان به یک جنگل یا دشت با صفا به وعده‌تان عمل کنید، به این ترتیب، هرچند محبوبیتتان در خانواده صفر می‌شود اما گام مهمی در راه فرهنگ و سرانه مطالعه برداشته‌اید و شب که سرتان را روی بالش می‌گذارید، پیش وجدانتان راحتید که محبوبیّت‌تان را در راه کتاب‌خوانی فدا کرده‌اید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها