چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
گردشگری الکترونیکی(ET) در هزاره سوم

مسعود بهزادی‌راد، کارشناس ارشد گردشگری در یادداشتی به گردشگری الکترونیک پرداخته و به ابزارهایی اشاره کرده که در فضای مجازی به یاری گردشگر می‌آید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مسعود بهزادی‌راد، کارشناس ارشد گردشگری- امروزه پیشرفت دانش و امر تخصصی شدن علوم بر کسی پوشیده نیست. همگان به مساله نفوذ و تاثیر فناوری اطلاعات در سبک زندگی مدرن و دیگر علوم واقفند و علم گردشگری از این مهم بی‌بهره نمانده است. با استفاده از فناوری اطلاعات ارائه خدمات موردنیاز گردشگران ساده‌تر، مفیدتر، با کیفیتی بالاتر و هزینه‌ای کمتر انجام می‌شود.

گردشگری الکترونیک به حضور در سرزمین وب برای مشاهده عکس، اسلاید و فیلم و… از اماکن گردشگری اطلاق می‌شود و در این زمینه به تحقیق و مطالعه و بررسی در دنیای مجازی نیز می‌پردازد. از دیگر مزایای گردشگری الکترونیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: عدم محدودیت فضا یا مکان، عدم محدودیت زمان، عدم مواجهه با موارد غیر قابل پیش‌بینی شده و...

گردشگری الکترونیک، سرعت ارائه خدمات را با دقتی بالاتر مهیا می‌سازد و امکان بازاریابی الکترونیکی و رویکردهای مبتنی بر زنجیره تامین را نیز بهبود می‌بخشد و زمینه‌ساز شرایط درک و سهم بیشتری از بازار برای صنعت گردشگری است.

ابزارهایی که در فضای مجازی به کمک صنعت گردشگری می‌آید
درستی عملکرد ابزارهای دیجیتالی در صنعت گردشگری و اقدامات و الزامات مناسب در بستر اینترنت و سایت‌ها مانند دسترسی آسان(USER FRIENDLLY)، تصاویر و فیلم‌های مختلف (MULTI MEDIA)، چند زبانه بودن ( MULTI LANGUAGE) و… از جمله ابزارهایی در برای رشد و شکوفایی در کمک به توسعه صنعت گردشگری در هزاره سوم هستند.

همچنین هتل‌داری مدرن، بازاریابی الکترونیکی، ویزای الکترونیکی، دولت الکترونیک، شهروند الکترونیک، شهر الکترونیک و… همه و همه ابزارهایی هستند که با کمک فناوری اطلاعات به حصول نتایج بهتری در صنعت گردشگری کمک می‌کند.

شایسته است امنیت در فضای لایتناهی مجازی نیز مدنظر قرار گیرد، این مهم به کمک فناوری اطلاعات و مسائل بیولوژیکی و حفظ هویت در صنعت گردشگری تا حدود زیادی مرتفع گشته و ابزارهایی که در این رابطه مورد بهره قرار گرفته‌اند گویای این مطلب هستند. ابزارهایی مانند عنبیه‌نگاری (SCAN IRIS)، انگشت نگاری (SCAN FINGER)، شبکیه‌نگاری (SCAN RETINA)، چهره‌نگاری (FACIAL SCAN)، هندسه دست (HAND SCAN)، اسکن صوت (SCAN VOICE)، بررسی رفتار (BEHAVIORAL)، نحوه تایپ کردن (STROK SCAN KEY) و...

نمونه‌های فراوانی از این‌گونه ارتباطات را در عصر حاضر شاهد هستیم و اگر ایران بخواهد به جایگاه مناسب‌تری در صنعت گردشگری دست پیدا کند، باید بیش از پیش توجه خود را به تقویت زیر ساخت‌ها و امور زیربنایی در صنعت گردشگری و فناوری اطلاعات معطوف سازد. از جمله این موارد می‌توان به رفع محدودیت‌های ساختاری فناوری اطلاعات، کمک به بانکداری الکترونیکی و همکاری با بنگاه‌های مالی جهانی، تسهیل امور روادید گمرکی، امور بیمه الکترونیکی، سیستم‌های پرداخت جهانی و… اشاره کرد.

فناوری‌های نوین در هزاره جدید
در دنیای امروز با پیشرفت بسیار سریع تکنولوژی و رونق فضای مجازی شاهد حضور ادوات جدیدی در این عرصه هستیم. لوازمی که به بهترین شکل به کمک صنعت گردشگری آمده و تسهیل انجام امور مربوطه را به جریان انداخته است.

واقعیت مجازی در سفر، تکنولوژی‌های جدید ترجمه، اپلیکیشن‌های مخصوص سفر، برنامه‌های مخصوص پرداخت‌ها از طریق تلفن همراه، دستگاه‌های جی پی اس، عینک مخصوص گوگل، چمدان‌های هوشمند و… از بخش‌های مرتبط با این حوزه هستند.

کارآفرینی دیجیتالی
رونق فناوری اطلاعات و صنعت گردشگری و همکاری این دو قسمت از علوم با هم، زمینه‌ساز کارآفرینی دیجیتالی می‌شود و رونق اشتغال در جامعه زاییده تلاش در این بخش است. کارآفرینی دیجیتال سبب اشتغال‌های چند لایه‌ای نیز خواهد شد که لزوماً معنای آن کار در دفتر فیزیکی نخواهد بود، بلکه بازاریابی، اجرا، برنامه‌ریزی و… روند گردشگری را تسهیل می‌کند و دفاتر خدماتی و بنگاه‌های گردشگری و ذینفعان، بدون واسطه با مشتری در ارتباط بوده و خدمات گردشگری به بهترین و سریع‌ترین شکل صورت می‌گیرد که حذف واسطه‌ها نتیجه مقبول آن است.

نتیجه‌گیری
براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری و پیش‌بینی آن، تعداد گردشگران این صنعت در سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر خواهد رسید و بیش از ۵۰ درصد معضل اشتغال در کشورهای در حال توسعه از این طریق قابل رفع خواهد بود. در نهایت، با توجه به پیشرفت پرشتاب و سریع هر دو صنعت گردشگری و فناوری اطلاعات، و رونق بسیار چشمگیر صنعت گردشگری و درآمدزایی بالای این صنعت، شاهد آن هستیم که همه جوامع به دنبال دستیابی به سهم بیشتری از این صنعت هستند. ایران با دارا بودن پتانسیل بسیار بالای جذب گردشگر هنوز آن طور که شایسته است در این صنعت موفق باشد و پرواضح است که برای نیل به این هدف و محقق شدن توسعه پایدار گردشگری و حصول جایگاه واقعی ایران، اراده ملی، برنامه‌ریزی مدون، مدیریت تخصصی، پیشرفت در خدمات و… لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها