سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
بیانیه مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز درباره‌ تهیه‌ پرونده‌ بین‌المللی برای برخی نویسندگان

مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز درباره آماده‌سازی پرونده‌های کاری نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان بیانیه‌ای منتشر کرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در پی تصمیم دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر آماده‌سازی پرونده‌های کاری 10 نویسنده ادبیات کودک و نوجوان کشور و دعوت این دفتر از مرکز مطالعات برای ارائه نام‌های مورد نظر خویش، شورای پژوهشی مرکز با مراجعه به فهرست‌های موجود در گروه‌های پژوهشی «کتاب‌های تصویری» و «رمان نوجوان» نام 10 نویسنده را برای معاونت یادشده ارسال کرد. دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی نیز پس از دریافت نظر نهادهای گوناگون فهرست نهایی خود را منتشر کرد. اینک که انتشار این فهرست موجب برانگیخته شدن پرسشهایی از سوی برخی نویسندگان گرامی ادبیات کودک کشور شده است مرکز مطالعات ادبیات کودک وظیفه خویش می­داند ملاک‌ها و شیوه‌های خود را برای پیشنهادهایی که در پاسخ به نامه یادشده فرستاده در معرض داوری همگان قرار دهد:

1. در مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز طرحی پژوهشی به انجام رسیده است که در آن کلیه آثار در زمینه رمان و داستان نوجوان، کتاب‌های تصویری تألیفی، کتاب‌های بازنگاری (آثار تصویری بازآفرینی و بازنویسی)، شعر کودک و نوجوان و مقاله­‌های منتشر شده در سال‌های 1357 تا 1390 بررسی و منتخب این آثار رتبه‌بندی و برگزیده شده‌اند.

2. در فرایند انجام این پژوهش گروه‌های پژوهشی مرکز ملاک‌های نقد و بررسی آثار را در هر یک از موارد یادشده تدوین و در انتخابهای خویش به کار گرفته‌اند.
 
3. مرکز مطالعات تا کنون در دو جشنواره کتاب‌های تصویری تألیفی (1395) و کتاب‌های بازنگاری (1397) با بررسی بیش از 3 دهه فعالیت (از 1357 تا 1390) در زمینه‌های نویسندگی، تصویرگری، مدیریت هنری و  نشر، برگزیدگان را به خانواده محترم ادبیات کودک کشور معرفی کرده است. این انتخاب‌ها بر اساس ملاک‌های پیش‌گفته صورت گرفته است.

4. ملاک‌های مرکز برای بررسی کتاب‌های تصویری در نشستی که از سوی انجمن تصویرگران ایران (1396) برگزار شد ارائه گردیده است. همچنین مبانی نظری ملاک‌های یادشده در مقاله‌ای که از سوی گروه کتاب‌های تصویری مرکز منتشر شده (مجله مطالعات ادبیات کودک، شماره 11) آمده است. این ملاک‌ها به زودی در وبگاه مرکز مطالعات نیز منتشر خواهد شد.

5. ملاک‌های بررسی آثار بازنگاری نیز به زودی در مجله مطالعات ادبیات کودک منتشر می­شود و در وبگاه مرکز نیز اعلام خواهد شد. نوع نگاه مرکز مطالعات به وضعیت ادبیات کودک کشور و همچنین به طور مشخص درباره رمان نوجوان ایران و کتاب‌های تصویری ایرانی در نشریات و مجموعه­‌های معتبر جهانی ادبیات کودک منتشر شده است.

مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز با دعوت از همه صاحب­نظران برای نقد ملاک‌ها و تمام آثار منتشرشده­ خود، امیدوار است فضای نقد و دیالوگ در ادبیات کودک ایران روزبه­روز گشاده‌تر شود. ادبیات کودک معرفتی چندصدایی است و بنابر این طبیعی است که دست‌اندرکاران این معرفت نیز (چه خالقان آثار و چه منتقدان و نظریه‌­پردازان) صداهای ویژ­ه خود را داشته باشند و با احترام به آداب دیالوگ در همه زمینه‌ها به بحث و گفت‌وگو بپردازند و از این رهگذر زمینه پیشرفت هرچه بیشتر ادبیات کودک ایران در عرصه‌های ملی و جهانی را فراهم آورند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها