روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی سوال برانگیز، انتشارات دنیای اقتصاد را به عنوان پرفروش‌ترین ناشر غیر داستانی در نیم‌سال ابتدایی 94 معرفی کرده است. این موضوع دست‌ مایه یادداشتی شد که با احترام به سایت‌هایی که این خبر را منتشر و افرادی که این موضوع را باور کرده‌اند تقدیم می‌شود.
راهنمای عملی «چگونه با آمار دروغ بگوییم؟»/ نکاتی درباره بیش‌فعالی رسانه‌ای یک ناشر
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – حمید بهشتی: جالب است بدانید که پدیده بیش فعالی تنها منحصر به کودکان نیست و عده معدودی از ناشران نیز از این اختلال رنج می‌برند. روزنامه دنیای اقتصاد در روزهای اخیر با انتشار گزارشی آماری از قول سایت خبری فرارو که فهرستی از پرفروش‌های 10 کتابفروشی تهران ارائه کرده بود، انتشارات «دنیای اقتصاد» را به عنوان پرفروش‌ترین ناشر غیر داستانی در نیم سال اول 1394 معرفی کرد! (اینجا)

اما با مراجعه به گزارش مبدأ و مورد استناد این روزنامه با این جملات رو به رو می‌شویم: «روابط عمومی انتشارات دنیای اقتصاد اعلام کرد که بیشترین سهم از کتاب‌های پرفروش غیرداستانی در نیم سال اول 1394 مربوط به این انتشارات بوده است» یا «جدول‌های زیر مربوط به اطلاعاتی هستند که انتشارات دنیای اقتصاد در صحبت با فروشگاه‌های بزرگ کتاب ارائه کرده …»؛ به عبارتی مبدأ اصلی این گزارش در واقع همان انتشارات دنیای اقتصاد  است.

داستان آنجا جالب‌تر می‌شود که این روزنامه با استناد به گزارشی که خود برای سایت فرارو  فرستاده و خودش هم به آن استناد کرده است، اعلام می‌کند «بر اساس بررسی‌های میدانی ما از 10 کتابفروشی در میدان انقلاب و بررسی لیست پرفروش‌های غیر‌داستانی آنها، نتایج گزارش خبرگزاری‌ها درست تلقی می‌شود» که این اقدام مصداقی از بیش فعالی رسانه‌ای یک ناشر تلقی می‌شود.

از آنجا که خبرگزاری کتاب چندی‌ است درباره کتاب‌های پرفروش بازار کتاب تهران در حال تحقیق و ارائه گزارشی هفتگی است، ذکر چند نکته را درباره گزارش منتشر شده از سوی روزنامه دنیای اقتصاد خالی از لطف ندیدیم.

در این گزارش که روزنامه دنیای اقتصاد از آن به عنوان گزارشی «پژوهشی – تحلیلی» یاد کرده، بدون ارائه آماری قابل استناد، تنها پنج عنوان کتاب را در فهرست پرفروش‌های این کتابفروشی‌ها گنجانده است. این درحالی‌ است که حداقل انتظار خواننده از یک گزارش تحلیلی – پژوهشی این است که بداند فلان کتاب چقدر فروش داشته، با چه اختلافی در صدر فهرست پرفروش‌ها جای گرفته و دلایل موثر بر پرفروش شدن آن چیست. اما متأسفانه ارائه این گونه گزارش‌های بی‌اساس و خالی از هرگونه مستندات، بیشتر برآورده کننده خواسته نگارنده آن است تا واقعیت.

در گزارش مذکور فهرستی از پنج کتاب پرفروش هشت کتابفروشی مطرح تهران به همراه فروشگاه کتاب «دنیای اقتصاد» که طبیعتا آثار همین ناشر را عرضه می‌کند، ارائه شده است. در میان این هشت کتابفروشی، تنها دو کتابفروشی «مولی» و «آگاه» هستند که یکی از آثار این ناشر در فهرست پرفروش‌های آنها جانمایی شده است.

سوالی که در وهله اول مطرح می‌شود این است که آیا قرار گرفتن در فهرست پر فروش‌های دو کتابفروشی می‌تواند عنوان «پرفروش‌ترین ناشر غیر داستانی نیمسال اول 94» را نصیب یک ناشر کند یا خیر؟ اما سوال اصلی زمانی مطرح می‌شود که گزارش ارائه شده از سوی این دو کتابفروشی تکذیب و اعلام می‌شود که این آثار حتی در میان 10 کتاب پرفروش آنها نیز جای نداشته‌اند!

کم نیستند ناشرانی که با وجود شرایط سخت اقتصادی، با انتشار آثاری کیفی به بقاء خود در عرصه چاپ و نشر ادامه می‌دهند و در سکوت رسانه‌ای با انتشار آثار خود، بازار کتاب را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اما در سوی دیگر ناشرانی هستند که با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و رسانه‌ای، سعی دارند از طریق آمارسازی عناوین و القاب سنگینی چون «پرفروش‌ترین ناشر غیر داستانی» را به خود بچسبانند. به قول شاملو سه نوع دروغ وجود دارد: «دروغ کوچک، دروغ بزرگ و «آمار» و با کمال تأسف برخی سایت‌ها دانسته یا نادانسته به این «آمار»ها دامن می‌زنند.

جالب است بدانید یکی از جدیدترین کتاب‌های منتشر شده از سوی انتشارات دنیای اقتصاد، کتابی است با عنوان «چگونه با آمار دروغ بگوییم» که در آن راهکارهای راهبری افکار عمومی با استفاده از آمار را شرح داده است. بنابراین می‌توانیم خیلی هم بدبین نباشیم و این حرکت را تنها به اجرا درآوردن یک پروژه تحقیقاتی - پژوهشی بدانیم!
 
کد مطلب : ۲۲۸۳۷۷
https://www.ibna.ir/vdcgu79xuak9xw4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیاده‌روی اربعین 1401