شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
ضرورت ایجاد روابط بهتربا انجمن بین‌المللی ناشران

حتماً شنیده‌اید که پس از گذشت 4 سال از مدیریت «یانگ سوک چی» بر ایپا (انجمن بین‌المللی ناشران) مدیر انتشارات بلومزبری سکان را در دست گرفته است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- علیرضا خراسانی: «ریچارد چارکین» با انتقاد تلویحی از حضور تنها 60 کشور، نهاد بین‌المللی و منطقه‌ای در بدنه ایپا، یکی از اولویت‌های استراتژی دوسالانه خود را به حداکثر رساندن تعداد کشورهای عضو تعریف کرده است.{لینک}
وی با دیدی باز و نگریستن به افقی روشن تأکید کرده که باید برای حدود 150 کشور غیر عضو از مزایای کپی‌رایت و نفع اقتصادی آن بیشتر صحبت کرد تا دولت‌ها راغب شوند تا در راستای کمک به ناشران محلی و بین‌المللی قوانین را بپذیرند تا به اقتصاد نشر کمک کنند.

ظاهراً دید قهری انجمن بین‌المللی ناشران(IPA) در دوره مدیریت «یانگ سوک چی» به سر آمده و مدیر انگلیسی قصد دارد از فرصت تجاری بالقوه حداکثر استفاده را ببرد.

در این‌سو و در داخل، ناشران ایرانی کم‌کم علی‌رغم مشکلات زیادی که پیش رویشان قرارگرفته، بعضاً به صورت مستقل، با ناشران بین‌المللی قرارداد دوجانبه بسته و خود را آماده ورود به بازارهای بین‌المللی نشر کرده‌اند.

بنابراین جا دارد جهت اعتمادسازی در سطح ملی و بین‌المللی، مجلس و دولت، خصوصاً وزارت ارشاد گام‌های عملی برای این کار بردارند تا هم ناشران ایرانی بتوانند در بازار جهانی خودی نشان دهند و هم فضای بازار کتاب داخل را برای ورود ناشران بین‌المللی باز کنند.

همدلی مدیریتی در داخل با تعیین استراتژی مناسب  دولتی و هم سو با اتحادیه ناشران، راهگشای مناسبی در این جهت تلقی می‌شود تا با حضور پررنگ در عرصه‌های بین‌المللی نه به صورت تفننی، بلکه هدفمند و از قبل تعریف‌شده بتوان به مقصود رسید.

حال که طرف مقابل حاضر به انعطاف شده، پذیرش حقوقی عضویت در اتحادیه بین‌المللی ناشران توسط مجلس محترم و رعایت کپی‌رایت می‌تواند قدم اول در این راه باشد که به صورت عملی باید آن را هر چه سریع‌تر با مدیریت اجرایی وزارت ارشاد دنبال کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها