پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
«اقبال، گلی که در جهنم رویید»؛ بررسی آثار و اندیشه اقبال

کتاب «اقبال، گلی که در جهنم رویید» تالیف و ترجمه محمد بقایی(ماکان) است که چندی پیش توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شد. این اثر تلاش دارد با اشاره به مقالات اقبال‌شناسان، تصویری جامع از اندیشه اقبال به‌دست دهد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب پس از پیشگفتار مولف، مباحث «اقبالی؛ دیروز، امروز، فردا»، «اصلیت ایرانی»، «زادگاه»، «اجداد و خانواده»، «از تولد تا وفات»، «ازدواج»، «ترجمه‌ها، تالیف و آثار» را در برمی‌گیرد.

در ادامه موضوعاتی چون «خدا از نگاه اقبال»، «پیامبر(ص) از نگاه اقبال»، «مفهوم وطن از نگاه اقبال»، «عرفان از نگاه اقبال»، «شناخت شهودی از نگاه اقبال»، «نواندیشی از نگاه اقبال»، «روحانیت از نگاه اقبال» و «زمان و مکان از نگاه اقبال» مطرح شده‌اند.

«دیدگاه عمومی در مورد زمان و مکان»، «زمان و مکان در تصور یونانیان»، «زمان و مکان در تصور اندیشمندان اسلامی»، «تصور دانشمندان جدید از مکان» و«نظرات نهایی اقبال در مورد زمان و مکان» از دیگر مباحثی هستند که در این کتاب مطرح می‌شود.

بقایی در پیشگفتار با تاکید بر اينكه مطالعه آثار و اندیشه‌های اقبال يك ضرورت اجتماعی و سیاسی براي دنیای اسلام است، يادآور شده: «اقبال در غالب جنبه‌های زندگی بشری، به‌ویژه «اقوام شرق»، که مقصود از آن دنیای اسلام است، اندیشه گماشته و بر مسائل و معضلاتش راه حل ارائه کرده است.»

وی از چهره اقبال به عنوان چهره‌ای استثنایی یاد کرده که هنوز بسیاری از ابعاد اندیشه‌های او ناشناخته مانده و آورده است: «آن‌چه نواندیشان دینی پس از وی با اصطلاحات تازه‌ای اظهار داشته‌اند، در واقع، دارای همان مفاهیمی است که دستگاه فکری او را شکل می‌دهند.»

این مترجم همچنین به 18 هزار مقاله، رساله و کتابی که تا سال 1990 درباره اقبال، آثار، افکار و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی او به رشته تحریر درآمده است اشاره داشته و معتقد است: «در میان این تحقیقات گاه نوشته‌های بسیار در خور توجهی یافت می‌شود که نشان از تامل دقیق نویسنده در آثار اقبال دارد. برهمین اساس مقالاتی که در این کتاب فراهم آمده از اقبال‌شناسان نام‌برداری است که خواننده با مطالعه آن‌ها درمی‌یابد که از سر دقت نگاشته شده و مبتنی بر مطالعه عمیق آثار اقبال است.»

یکی از ویژگی‌های این کتاب ارائه توضیحات مکمل توسط مولف است که نه در پاورقی بلکه همراه با متن در داخل [ ]جای داده است؛ بدین ترتیب هم روال خواندن آسان‌تر می‌شود، هم پیوستگی مطالب بیشتر می‌گردد و هم مطالب الحاقی قابل تشخیص هستند.

در بخش «اقبال؛ دیروز، امروز، فردا» به‌طور مختصر اقبال، ویژگی‌های شخصیتی او و زندگی‌اش معرفی شده است. در بخش‌های دیگر به نظرات اقبال درباره خداوند، پیامبر(ص) و دیگر مباحث مطرح در دین اسلام پرداخته شده است. 

در این کتاب تاکید شده است که معرفی صحیح آثار و افکار اقبال کاری است که نمی‌توان آن‌را در صفحاتی محدود به پایان رساند. از همین رو، برای شناخت واقعی او باید به آثار خود وی و نیز کتاب‌هایی که درباره آن‌ها تالیف شده است مراجعه کرد.

از سوی دیگر در این کتاب سعی شده است دیدگاه‌های مهم اقبال تجزیه و تحلیل شود تا خوانندگان با ابعاد برجسته اندیشه او که غالبا کمتر به آن‌ها پرداخته شده است بیشتر آشنا شوند.

بخش پایانی کتاب به نمایه نام‌ها و موضوعات اختصاص دارد.

محمد بقایی(ماكان) فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است.

کتاب «اقبال گلی در جهنم رویید» تولید دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تهران است که در 271 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 2500 نسخه و قیمت 3900 تومان توسط انتشارات سوره مهر به تازگی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط