سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴
كليات اقتصاد براي مطالعه همگاني

ويرايش سوم كتاب «مباني و اصول علم اقتصاد، كلياتي از اقتصاد براي همه» به قلم دكتر يدالله دادگر و دكتر تيمور رحماني، تهيه شده توسط دانشگاه باقرالعلوم(ع) از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ نهم رسيد./

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)- علم اقتصاد يكي از علوم و معارف انساني و اجتماعي است كه اثر حاضر در 14 فصل، مباني و اصول آن را مورد بحث و بررسي قرار داده است. 

بر اساس مطالب كتاب، اقتصاد از يك طرف رابطه تنگاتنگي با زندگي و مسائل روزمره مردم دارد و از سوي ديگر، تبيين تئوري‌هاي اقتصادي مي‌تواند نقش فراگيري حتي در حوزه‌هاي غير اقتصادي مانند طراحي بهينه در برنامه‌هاي آموزشي و تحقيقاتي داشته باشد، چنان كه مي‌تواند در ارائه رهنمودهاي سياست‌گذاري براي دولت‌مردان و صاحبان حرف و مشاغل تاثير قابل توجهي داشته باشد. 

نويسنده اين اثر معتقد است كه بر خلاف اين تصور رايج كه اقتصاد متعارف را تنها متعلق به نظام سرمايه‌داري مي‌دانند، بسياري از نظريه‌هاي اقتصاد متعارف و علم اقتصاد جنبه تجزيه و تحليل كلي دارد و مربوط به پيش‌رفت فكري بشر است. البته با توجه به ارتباط انساني و اجتماعي علم اقتصاد، مطالعه آن دربرگيرنده ارتباطات انساني، نهادي و فرهنگي است.

در موارد زيادي هرنظام اقتصادي با توجه به ساختارهاي اجتماعي، فرهنگي و سياسي خود مي‌تواند از ره‌آوردهاي علمي اقتصاد استفاده كند؛ به عبارت ديگر، كاربرد قوانين و نظريه‌هاي اقتصادي، زماني كه با ساختارهاي فكري، اجتماعي و سياسي و ديگر ملاحظات خاص جوامع مختلف همراه شود، به ميزان بيشتري بهره‌دهي خواهد داشت.

ترتيب فصل‌هاي كتاب حاضر به اين صورت است كه هفت فصل نخست (مقدمه، تكنيك‌هاي اساسي، تقاضا و رفتار كارگزاران، عرضه و تعادل، عرضه و تقاضا، توليد و هزينه، تعيين قيمت و مقدار و چارچوب دخالت دولت) بيشتر جنبه مباني و اقتصاد خردي و هفت فصل بعدي (حساب‌داري درآمد ملي، تقاضاي كل، پول و بانك، تورم، بي‌كاري، رشد و توسعه و اقتصاد بين‌الملل) جهت‌گيري اقتصاد كلان دارند.

در اين اثر، هفت فصل نخست كه جنبه پايه‌اي‌تري دارند، در چهار محور كلي تنظيم شده‌اند. محور نخست كه فصل‌هاي اول و دوم را دربرمي‌گيرد، بحث‌هاي عمومي اقتصاد را مي‌پوشاند و محور دوم كه فصل‌هاي سوم و چهارم را شامل مي‌شود، رفتارهاي مصرفي را تشريح مي‌كند. محور سوم نيز كه فصل‌هاي پنجم و ششم را دربرمي‌گيرد، بحث بنگاه‌ها، توليد و هزينه را بررسي مي‌كند و سرانجام در محور چهارم كه فصل هفتم را شامل مي‌شود، چارچوب دخالت دولت در اقتصاد را مطرح مي‌كند.

چاپ نهم كتاب «مباني و اصول علم اقتصاد، كلياتي از اقتصاد براي همه» (ويرايش سوم) در شمارگان 1500 نسخه، 476 صفحه و بهاي 70000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها