دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۹
«راهنماي نگارش علمي» منتشر شد

«راهنماي نگارش علمي» اثر دكتر غلامحسين غلامحسين‌زاده از سوي سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نوشتار حاضر كتابي علمی است. در اين كتاب نویسنده به نکته و مفهومی دست یافته است که قصد دارد آن را به مخاطب خود منتقل کند و مخاطب او کسی که خواهان دسترسی به آن اطلاع است و توانایی درک آن را دارد. 

خاصیت مطلب علمی، «خبری» بودن آن است؛ حال آنکه در بعضی متون دیگر مانند متون ادبی، قصد نویسنده تأثیرگذاری است، نه اطلاع‌رسانی. البته متون خبری نیز انواعی دارند؛ برای مثال، متون روزنامه‌ای نیز خبری هستند، ولی علمی نیستند. تفاوت متون علمی با متون خبری دیگر آن است که با روش‌های پذیرفته شده علمی (نه معیارهای ذوقی)، به دنبال نقض یا اثبات چیزی هستند؛ بنابراین «روش‌مند» و «استدلالی» هستند و در استدلال‌های خود به اطلاعات اثبات شده موجود استناد می‌کنند؛ پس «استنادی» نیز هستند. 

بنابراين زبان متون علمی، مبتنی بر زبان «معیار و رسمی» است؛ زیرا باید کاملاً روشن باشد و از هرگونه حشو و زیاده‌گویی، یا اختصار نابجا، و از هر نوع ابهام، استعاره و کنایه یا پیچیده‌گویی و از هر نوع بی‌مبالاتی دستوری و معنایی یا کاربردهای عامیانه، پاک و پالوده باشد. همچنین از ساختاری منسجم برخوردار و مطالب به ترتیب منطقی در کنار هم قرار گرفته باشد، براي نمونه با بیان مساله، هدف، توضیح پیشینه‌کار و روش تحقیق شروع مي‌شود، سپس ابتدا مطالب اثبات شده و بدیهی، آنگاه استدلال‌های مورد نظر با صغرا و کبرای منطقی و با مستندات لازم بیان گردد و این روند همچنان ادامه یابد تا نوشته به‌طور طبیعی به نتیجه موردنظر ختم شود. 

نوع و سطح مطالب علمی نوشته و همچنین نوع و سطح دانش مخاطب مورد نظر، در همه موارد مورد اشاره تأثیرگذار است و متناسب با هر یک از آنها، الزامات ویژه‌ای را به وجود می‌آورد. 

واقعیت این است که پاره‌ای از این اصول و قواعد، گاهی آن‌قدر ریز و تخصصی می‌شود که سبب مي‌شود دانشمندان هر رشته برای جنبه‌های تخصصی کار خود، به تدوین و تنظیم اصول و قواعد ویژه‌ای بپردازند. 

مؤلف اين كتاب، به قواعد نگارش متون علمی به زبان فارسی به صورت عام نظر داشته و هر جا هم که لازم بوده،‌ موضوعی را به صورت فرضی و اختصاصی در نظر بگیرد، زبان و ادبیات فارسی را در نظر داشته است. مخاطبان در این کتاب، در درجه نخست، دانشجویان و پژوهشگران عرب زبان رشته زبان و ادبیات فارسی‌اند؛ اگرچه مطالب کتاب به گونه‌‌‌ای تنظیم شده است که همه نویسندگان آثار علمی به زبان فارسی ـ اعم از ایرانی و غیرایرانی ـ می‌توانند از آن استفاده کنند. 

اين كتاب در 190 صفحه و بهاي 21500 ريال در اختيار دانشجويان و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها