جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۰
بيشتر پژوهشگران فلسفه با روش تحقيق اين حوزه ناآشنايند

نويسنده كتاب «روش تحقيق در حوزه مطالعات ميان‌رشته‌اي در عرفان» بسیاری از دانشجويان و پژوهشگران فلسفه و عرفان را ناآشنا با روش تحقيق در اين دو حوزه دانست._

بيوك عليزاده در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آشنا نبودن اهالي فلسفه و عرفان با روش تحقيق در اين حوزه‌ها را يكي از بزرگ‌ترين كمبودها و ضعف‌ها در اين عرصه برشمرد و گفت: فراگيري اين روش جان تازه‌اي را به تحقيقات و آثار مكتوب فلسفه و عرفان مي‌بخشد.

وي يادآور شد: در اين اثر، روش تحقيق در فلسفه و عرفان يكسان تلقي مي‌شود، زير تفاوت‌هاي اين دو حزه به اندازه اي نيست كه دو روش تحقيق جداگانه براي آنها در نظر گرفت. 

اين مدرس فلسفه يادآور شد: فلسفه و عرفان در تاريخ انديشه اسلامي، در موارد بسياري با هم درآميخته‌اند كه حكمت متعاليه ملااصدرا، يكي از نمونه‌هاي آن است. 

عضو هيأت علمي دانشگاه امام صادق(ع) رويكرد تحقيق در فلسفه و عرفان را بررسي آثار گذشتگان برشمرد و گفت: بايد كوشيد اين بررسي‌ها با تحليل و نقادي همراه باشد تا زمينه‌اي براي پيدايش نظريه‌هاي جديد فراهم شود.

عليزاده به منابع مورد استفاده اين اثر اشاره كرد و گفت:‌ روش‌هاي مورد بررسي در اين كتاب با توجه به شيوه كار محققان برجسته و تجربه‌هاي شخصي ارايه شده‌اند. ضمن اين كه تا اندازه‌اي نيز منابع مورد استفاده قرار گرفتند.

نگارش كتاب «روش تحقيق در حوزه مطالعات ميان‌رشته‌اي در عرفان» پايان يافته است و از سوي پژوهشكده امام خميني(ره) منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط