پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
نظريه اجتماعي و سياست هويت از نگاه «كريج كالهون»

چاپ نخست كتاب «نظريه اجتماعي و سياست هويت» اثر «كريج كالهون» با ترجمه مشترك محمد قلي‌پور و علي محمدزاده از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، چندين رويكرد متفاوت در برخورد با مشكلات و سياست هويت با تمركز بر نظريه اجتماعي دارد و موضوعي كه همه اين رويكردها را يگانه مي‌سازد، اهميت ناديده انگاشتن شكاف شديد ميان ديدگاه هاي "خرد" و "كلان" است. همه فصول اين كتاب به دنبال كشف موضوعاتي درباره هويت‌اند كه به هم مربوط‌‌اند.

فصل نخست به تشريح اين موضوع مي‌پردازد كه چرا مضامين هويت ‌معمولا به صورت موضوعات سياسي جلوه‌گر مي‌شوند. چالش اين مساله بيشتر حول قبول يا رد ذات‌گرايي يا ساخت‌گرايي و دلايل آن مطرح مي‌شود.

فصل دوم با ديدگاه‌هاي «مارگارت سامرز» و «گلوريا گيبسون» نظريه‌پردازان حوزه اجتماعي آغاز مي‌شود. آنها مفاهيم گسترده هويت را تركيب و بررسي مي‌كنند. پيشنهاد آنها براي جامعه‌شناسي اهميت بسيار زيادي دارد، زيرا تصوير ويژ‌ه‌نگري روايتي را به عنوان يك رشته علمي مهم زير نام «دگر شناخت‌شناسي »طرح كرد‌ه‌اند، زيرا تضاد ميان نظريه و روايت، صحبت از مفاهيم اساسي و معرفت شناسيك است،

چارلز لمرت نيز به عنوان نظريه پرداز ديگري از حوزه جامعه‌شناسي، در يك مطالعه موردي در فصل سه، نوعي شكل روايتي را به كار مي‌برد تا از آن طريق به صورت تجربي به ايده خود، ساخت واقعي بدهد؛ ديگر اين كه چگونه نظريه اجتماعي پيچيدگي هويت شخصي را كنار مي‌گذارد.

در فصل چهارم، نوربرت ويلي يكي ديگر از نظريه‌پردازان اجتماعي است كه نسبت تند و تاكيدي بر ماهيت جهاني انسان دارد. او به دنبال ارائه فهمي جديد از سياست هويت را ارائه دهد كه به تصورات سنتي فرديت روانشناختي مربوط نمي‌شود بلكه بر يك رهيافت خود متكي است.

در فصل پنجم، تد گليتلين، نظريه پرداز ديگري است كه به موضوع پي آمدهاي پيدايش "سياست هاي هويت" براي سياست مي‌پردازد و استفن منل، به طور مستقيم در فصل ششم به تقابل ميان رهيافت‌هايي مي‌پردازد كه معتقد است هويت جمعي ريشه در تصورات متراكم خودهاي فردي دارد. زارتسكي روانشناسي است كه در فصل هفتم از بعد تاريخي در جستجوي جايگزيني موضوع مند جنبه‌هايي از گفتمان روانشناختي و فردگرايانه در "سياست هويت" است.

فصل هشتم، مشكلات نظريه اجتماعي و سياست هاي مربوط به هويت را براساس تحليل هاي تجربي، موضوعاتي درباره زندگي و آمريكايي- آفريقايي و توليد فرهنگي پيش رو مي‌‌گذارد.

چاپ نخست كتاب«نظريه اجتماعي و سياست هويت» اثر كريج كالهون با ترجمه مشترك «محمد قلي پور و علي محمدزاده» در شمارگان 1000 نسخه 243 صفحه، به قيمت50000 ريال از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط