سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۵
اخوانیات سجادی منتشر می‌شود

سیدمحمود سجادی دفتر شعری از اخوانیات و ستایش‌نامه‌هایی که برای شاعران و بزرگان زبان و ادب فارسی سروده به دست چاپ سپرده است. همچنین مجموعه‌ای از چهار دفتر شعر این شاعر در کتابی با عنوان «ایستگاه کجاوه لیلی» مراحل انتشار را طی می‌کند.\

سجادی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: مجموعه شعر «پوپک با نگاه نیلوفر» ‌از نظر قالب و ساختار به‌طور عمده شعر قدمایی است. این شعرها در قالب‌هایی چون قطعه و قصیده سروده شده‌اند.

وی درباره موضوع این اشعار توضیح داد: این دفتر دربرگیرنده اخوانیات، ستایش‌نامه‌ها و سروده‌های مناسبتی من هستند. هر زمان که با یکی از شاعران و استادان زبان و ادبیات فارسی دیداری داشته‌ام برای او شعری سروده‌ و تمامی این اشعار را در این کتاب گرد آورده‌ام.

سجادی به نام‌های برخی از این افراد اشاره و تشریح کرد: بدیع‌الزمان فروزان‌فر، جلال‌الدین همایی، عبدالعظیم قریب گرکانی، غلام‌رضا رشید‌یاسمی، محمد معین، لطف‌علی صورت‌گر، مهدی حمیدی شیرازی، خسرو فرشیدفر، سیدضیاء‌الدین سجادی، سیدمحمد عصار لواسانی، رضا سیدحسینی، کاووس حسن‌لی و محمدعلی بهمنی از جمله افرادی هستند که برای آن‌ها شعری سروده‌ام.

وی که حدود پنج قطعه شعر در قالب شعر نو نیز در این دفتر گنجانده است، درباره این سروده‌ها توضیح داد: سروده‌هایم برای مهدی اخوان‌ثالث، بهاء‌الدین خرمشاهی، فروغ‌ فرخ‌زاد و شمس آل‌احمد در قالب شعر نو هستند. به‌طور کلی 60 قطعه شعر در این مجموعه آمده است.

سجادی مجموعه شعر «پوپک با نگاه نیلوفر» را برای چاپ به نشر شاهوار سپرده است. 

این شاعر در ادامه از چاپ مجموعه شعر دیگری خبر داد و گفت: پیش‌تر نیز یک دفتر شعر جدیدم را همراه با سه عنوان از دفترهای پیشینم به نشر افراز سپرده‌ام که در قالب یک کتاب منتشر می‌شوند.

وی با تاکید بر موضوع اغلب این شعرها پیرامون مسائل عاطفی هستند افزود: «با مهر به گذشته بنگر»، «گندم و گوشواره»، «بانوی بی‌قرار» و «ایستگاه کجاوه لیلی» عنوان این دفترهای شعر هستند.همچنین 16 قطعه شعر جدید دیگر نیز به این مجموعه افزوده‌ام و احتمال دارد با عنوان مجموعه شعر منتشر نشده «ایستگاه کجاوه لیلی» منتشر شود. 

سید‌محمود سجادی متولد 22 اردیبهشت سال 1322 در اهواز و فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه اصفهان است.

سجادی در سال 1339 مجموعه شعر «کندوهای بی‌شهر» را در قالب نیمایی و آزاد با مضمونی معترضانه نسبت به اوضاع زمان، در 1340مجموعه شعر «قندیل»، در سال 1343، سی شعر را در مجموعه‌ای با عنوان «میکائیل و گاوآهن مغموم»، 1347 «با مومیایی نفس گریه» و در سال 1350 مجموعه شعری از 50 شعر با عنوان شعر جنوبی را منتشر کرده است.

علاوه بر آثار نام برده، مجموعه مقالات پراکنده با عنوان «رنج‌های شاعران» که به مشکلات کار شاعران ایرانی در امر شاعری در مقابله با مسائل مربوط به خانواده، دولت و اجتماع می‌پردازد از این شاعر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط