سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰
نگاهي به فعاليت‌هاي مركز انتشارات كتابخانه مجلس

مركز انتشارات كتابخانه مجلس در واپسين روزهاي بهمن آثار متعددي را در حوزه فهرست‌نويسي و تصحيح آثار گوناگون كهن در برنامه كاري خود دارد. «فهرست‌ نسخه‌هاي خطي مسجد اعظم قم» يكي از اين مجموعه‌هاست كه تمامي آثار موجود در گنجينه كتابخانه اين مسجد قديمي را معرفي مي‌كند.\

كاظم آل‌رضا اميري، مسوول انتشارات كتابخانه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين موضوع، عنوان كرد: حجت‌الاسلام مصطفي درايتي، تدوين اين فهرست را در پنج جلد به همراه يك نمايه به اتمام رسانده است. در اين مجموعه تمامي نسخه‌هاي خطي مسجد اعظم قم در موضوعات گوناگون معرفي شده‌اند. اين اثر اكنون مراحل نهايي چاپ خود را طي مي‌كند و به زودي منتشر خواهد شد.

وي تصحيحي از «سفرنامه مازندران» را از ديگر آثار در دست چاپ اين مركز خواند و گفت: در اين مجموعه «محمد جعفر خان» يكي از حكام درباره قاجار، گزارشات روزانه خود را قيد كرده است. او از جمله افراد مورد وثوق عضدالملك، رييس ايل قاجار بود كه مدتي حكومت بر مازندران به وي سپرده شد. او در اين زمان خاطرات و گزارشاتي از مسايل كشاورزي و تحولات اجتماعي منطقه را با نثر قاجاري كه تا حدي به دور از تكلف و روان است، براي شاه عنوان كرده است.

آل‌رضا اميري با اشاره به اين كه تصحيح اين سفرنامه را «محمد گلبن» و «احمد شكيب‌آذر» به انجام رسانده‌اند، گفت: پژوهشگران و مخاطبان با مطالعه اين مجموعه علاوه بر آگاهي از مسايل اجتماعي، كشاورزي و اقتصادي سال‌هاي 1281 شمسي در مازندران، با برخي از اصطلاحات رايج در كشاورزي و امور اقتصادي آن دوره كه در روستاها متداول بوده، آشنا مي‌شوند.

مسوول انتشارات كتابخانه مجلس، همچنين «خاطرات سيدمحمد فاطمي‌قمي» نويسنده قانون مدني و مستشار ديوان تميز اواخر دوره قاجار را از ديگر آثار اين مركز خواند كه اكنون در مرحله ليتوگرافي قرار دارد و اظهار داشت: اين مجموعه به كوشش «دكتر حسن زنديه» و مقدمه‌اي از «احمدرضا نائيني» منتشر خواهد شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط