جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۴
خلاقيت و تحقيق، معيار اصلي گزينش دانشجوي دكتراي كتابداري باشد

عضو هيات علمي گروه كتابداري دانشگاه شاهد گفت: بايد در طراحي پرسش‌ها و مصاحبه‌های علمي آزمون دكتراي كتابداري به خلاقيت و دانش پژوهشي دانشجويان توجه خاص شود./

عبدالرضا نوروزی چاکلی، عضو هيات علمي گروه كتابداري دانشگاه شاهد در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، با بيان اين مطلب توضيح داد: دانشجويان دكتراي كتابداري بايد پژوهشگر و خلاق باشند. برپايي آزمون دكتراي كتابداري در قالب‌هاي متمركز و غيرمتمركز بايد در راستاي شناسايي دانشجويان پژوهشگر و خلاق باشد. برپايي آزمون دكترا به صورت متمركز ايده و تجربه جديدي است كه بايد در طراحي پرسش‌ها و ضرايب درسي آن به بعد پژوهشي توجه خاص شود.

وی افزود: در برپايي آزمون دكتراي كتابداري به صورت متمركز بايد تمام گروه‌هاي داراي اين مقطع تحصيلي مشاركت جدي داشته باشند. در غير اين صورت برپايي آزمون جامع از سوي سازمان سنجش آموزش كشور با پرسش‌هاي طراحي شده توسط كارشناسان و اعضاي هيات علمي محدود موثر نخواهد بود.

نوروزی چاکلی خاطرنشان كرد: گروه‌هاي آموزشي دانشگاه‌هاي داراي دكتراي كتابداري بايد در تمام مراحل طراحي پرسش‌ها، مصاحبه علمي و تصحيح اوراق مشاركت كنند. بهتر است، مجموعه استادان باسابقه تدريس در مقطع دكترا مجموعه پرسش‌هاي آزمون را طراحي كنند. آزمون دكترا بايد به صورت تشريحي برپا شود و در مصاحبه علمي نيز شاخص‌هايي چون ارايه مقاله، چاپ كتاب و سابقه تدريس داراي امتياز خاص باشند. در مجموع، برپايي آزمون متمركز دكتراي كتابداري با رعايت اصول علمي و دقيق بي‌اشكال است.

نوروزي افزود: انتخاب دانشجوي مقطع دكترا بايد با در نظر گرفتن چشم‌انداز اين رشته و اهداف آموزش و پژوهش كتابداري انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط