یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۵
سياست و حكومت در اوراسياي مركزي

«سياست و حكومت در اوراسياي مركزي» از سوي سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، از دي‌ماه 1370 (پايان سال 1991 ميلادي) که اتحاد شوروي پاپان يافت و پانزده جمهوري تشکيل‌دهنده آن به عنوان واحدهاي سياسي مستقل وارد نظام بين‌المللي شدند، تحولات وسيع و عميقي در اين کشورها رخ داد. مرز طولاني جمهوري‌هاي آسياي مرکزي، فدراسيون روسيه و قفقاز با ايران، ‌ضرورت بازشناسي اين کشورها و تحولات سال‌هاي اخير را براي همه دانشجويان علوم سياسي و روابط بين‌الملل آشکار مي‌سازد.
 
شناسايي و درک مسايل داخلي و خارجي اين کشورها، در مدت هفتاد سال سیطره نظام کمونيستي، از طريق منابع و پژوهش‌هاي غربي صورت مي‌گرفت. بنابراین به‌دست آوردن شناخت صحيح مبتني بر واقعيت از اين کشورها، مستقل از تبليغات سنگين نظام سرمايه‌داري عليه نظام کمونيستي، برای تنظيم رفتارهاي صحيح براساس ضرورت‌هاي تأمين منافع ايرانيان، وظيفه‌اي مهم پيش روي دانشجويان و پژوهشگران علوم سياسي و روابط بين‌الملل است. 

بر اين اساس، نگارش کتابي درباره «سياست و حکومت در اوراسياي مرکزي» آغاز شد که در اصطلاح به جمهوري‌هايی گفته می‌شود که از فروپاشي اتحاد شوروي بر جاي مانده‌اند. در اين کتاب تلاش شده است تا سيماي کلي و عمومي تحولات سياسي ـ اجتماعي ـ اقتصادي در کشورهاي پيشين اتحاد شوروي که به مجموعه کشورهاي مستقل مشترک‌المنافع پيوسته‌اند، ترسيم شود.
 
هدف اصلي نگارنده، ایجاد شناخت و درک عمومي براي دانشجويان و پژوهشگران علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است. بنابراين بررسي سیاست و حکومت در دوازده جمهوري عضو «سي.‌آي.‌اس» در اين کتاب مورد توجه قرار گرفته است. 

سه جمهوری دیگر یعنی جمهوري‌هاي بالت (استوني، لتوني و ليتواني) پس از آغاز اصلاحات در دوران گورباچف، از همان ابتدا راه خود را از همکاري و هم‌گرايي با کشورهاي ديگر عضو اتحاد جدا و نزديکي روزافزوني را با کشورهاي اروپايي را دنبال كرده‌اند. کشورهاي بازمانده از فروپاشي اتحاد شوروي که ميراث هفتاد سال نظام برنامه‌ريزي متمرکز دوران کمونيسم را با خود دارند، براي انتقال به نظام اقتصاد بازاري و نهادينه کردن هنجارها و ارزش‌هاي غربي تلاش همه‌جانبه‌ای را آغاز کردند که نتايج متفاوتي دربرداشته است. 

كتاب حاضر براي دانشجويان رشته علوم سياسي در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد به عنوان منبع اصلي درس «سياست و حكومت در اوراسياي مركزي» به ارزش دو واحد تدوين شده است. 

كتاب «سياست و حكومت در اوراسياي مركزي» به قلم دكتر الهه كولايي در 492 صفحه و بهاي 56500 ريال از سوي انتشارات سمت منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها