یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۴
جلد دوم ديوان شوريده شيرازي چاپ افست شد

جلد دوم ديوان شوريده شيرازي (فصيح‌الملك)، به خط و شرح و تحشيه حسن فصيحي شيرازي(احسان)، و اعمال نظر مهدي محقق، از سوي موسسه مطالعات اسلامي و با همكاري دانشگاه تهران و دانشگاه مك گيل مونترال كانادا چاپ افست شد. اين مجلد دربرگيرنده مطايبات، هزليات و ماده‌تاريخ‌هاست.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مجلد به اهتمام خسرو فصيحي(نوه فصيح‌الملك) و با نظر مهدي محقق به چاپ رسيده است.

فرشته فصيحي، نوه شوريده شيرازي درباره اين دواوين كه بعد از 80 سال منتشر شده‌اند، گفت: از اين دواوین دو سه نسخه به جاي مانده در كتابخانه مجلس آن زمان موجود بوده كه در حال حاضر و بعد از گذشت حدود 80 سال چاپ افست شده‌اند. شوريده در حواشي اين اشعار نوشته‌هايي داشت كه همه آن‌ها به بخش توضيحات و تعليقات اضافه شد.
 
وي افزود: سبك اين شاعر، مربوط به دوران بازگشت ادبي است و من او را در دوره دبيرستان معرفي مي‌كردم.  بيشترين هنر شوريده در قصيده است. قصايد او بيشتر در وصف پادشاهان و البته انتقادي است. دو قصيده از وي با نام«دده سياها» و «كاكا سياها» در شيراز معروف است. 

فصيحي كه مدرس زبان و ادبيات فارسي است، در ادامه به وجوه شخصيتي و هنري اين شاعر دوران قاجاريه اشاره كرد و گفت: اين ديوان در زمان شوريده به دست منشي او و بعد به خط پدرم به شيوه نستعليق نوشته شد كه براي اولين بار چاپ افست شده است. شوريده به انواع سازها هم آشنايي داشت و نخستين كسي بود كه پيانو كوك كرد.

نوه اين شاعر به اثر ديگري از وي اشاره كرد و توضيح داد: تصحيح ديوان سعدي نيز يكي از آثار شوريده شيرازي است كه به گفته فرهنگ‌دوستان از صحيح‌ترين تصحيح‌هاي كليات سعدي است.

در مجلد دوم اين ديوان تصاويري از اين ‌شاعر نابينا با فرزندانش و نيز منزل وي منتشر شده است.

در مجلد اول نيز عكس‌هايي از فضل‌الله خان‌بنان، رييس‌العلما، محمدحسين شعاع(معروف به لكلك‌الشعراء)، نظام‌السلطنه مافي، ابراهيم خان قوام‌الملك، حاج نصيرالملك، احمد علاءالدوله، و برخي شخصيت‌هاي ديگر تاريخي در ارتباط با محتواي اشعار به چاپ رسيده است.

خسرو فصيحي در مقدمه‌اي بر ديوان شوريده اين‌گونه نوشته است:

«شوريده فصيح‌الملك شاعر نابينا و روشندل شيرازي، يكي از مشهورترين شعراي عصر حاضر است كه با وجود نابينايي، بعلت نبوغ و استعداد فطري توانست خود را از گمنامي به اشتهار رساند و به القابي چون سعدي دوم، مجدالشعرا و...نائل آيد.

..به خاطر آنكه خط زيباي نستعليق در سراسر كتاب حفظ شده باشد، تحشيات را هم كه شامل عنوان‌ها، لغت‌هاي مشكل و معاني آن‌ها و زيرنويس‌ها مي‌باشد به همان سبك برشته تحرير درآوردم. هرچند كه دوگانگي خطي ممكن است بارز به نظر برسد.. »

از مرحوم حسن فصيحي نيز مقدمه‌اي در ابتداي اين كتاب منتشر شده كه در بخشي از آن آمده است:

«...و سخن‌پردازيست يكتا و معروف،‌ مستغني از تعريف و بي‌نياز از توصيف...
موهبتي بزرگتر، قوت خط است كه خداوندش عطا كرده و اغلب اشعاري كه سروده از بر دارد. در يك شب قصيده‌ئي افزون از پنجاه بيت همه فصيح و متين و بديع بنظم درآورد و ديگر روزي از پس ايامي، آن را در حضور ممدوح انشا كند بي‌لكنت و سهوي...»

در ابتداي مجلد دوم ديوان شوريده به همراه تصوير وي، اين بيت آمده: 

من شوريده كه شوريده شيرين سخنم
دست هَجْوَم به بناگوش فلك چك زده است

همچنين عكس‌هايي از مظفرالدين شاه قاجار، محمدرضا خان قوام‌الملك، نصرالدوله قوامي و برخي ديگر از چهره‌هاي سياسي و درباري دوران قاجاريه منتشر شده است. 

مجلد دوم ديوان شوريده شيرازي(فصيح‌الملك) به خط و شرح و تحشيه فصيحي شيرازي(احسان)، شامل مطايبات، هزليات و ماده تاريخ‌ها، به اهتمام خسرو فصيحي، از سوي موسسه مطالعات اسلامي و همكاري دانشگاه مك گيل و دانشگاه تهران منتشر شد.

اين كتاب كه 474 صفحه است، به شمارگان 1000 نسخه به چاپ رسيده و قيمت آن 12000 تومان است. 

مجلد اول اين كتاب سال گذشته(88) از سوي همين موسسه انتشاراتي به چاپ رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط