سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۵
منزل شوريده شيرازي از توجه بيشتري برخوردار شود

فرشته فصيحي به بهانه انتشار جلددوم ديوان شوريده شيرازي، شاعر ایرانی دوران قاجار، از سازمان ميراث فرهنگي خواست كه به منزل اين شاعر شيرازي که در معرض فرسودگی است، توجه بيشتري بكند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، فصيحي درباره منزل و كتابخانه شخصي شوريده شيرازي، شاعر نابيناي دوران قاجاريه گفت: منزل پدربزرگم در شيراز به موزه تبديل شده و قسمتي از كتابخانه شخصي ايشان نيز به كتابخانه لغت‌نامه دهخدا اهدا شده است.

وي با بيان اينكه اين ديوان با تلاش‌هاي خسرو فصيحي،‌ نوه ديگر شوريده شيرازي كه مقيم كاناداست به چاپ رسيده، توضيح داد: اگر ايرانيان خارج از كشور به فرهنگ ايراني توجه و علاقه بيشتري نشان دهند و رسالتي را كه در راستاي حفظ فرهنگشان بر دوش دارند، با دلسوزي به انجام برسانند، نوعي اداي دين به ادبيات فارسي كرده‌اند.

وي افزود: در شيراز آموزشگاه، خيابان و مكان‌هاي بسيار ديگري به نام شوريده نامگذاري شده، ولي هنوز در مورد اين شاعر نابينا كه با انتشار ديوان او گنجينه ديگري از ادبيات فارسي به ايرانيان اهدا شده، حق مطلب ادا نشده است.

اين مدرس ادبيات فارسي در پايان تصريح كرد: با وجود آن كه منزل شوريده در شيراز در معرض فرسودگي و تخريب است، از سازمان ميراث فرهنگي خواهشمنديم كه نسبت به مرمت اين فضا توجه بيشتري اعمال كند؛ چرا كه در اين صورت كار ارزشمند ديگري براي فرهنگ فارسي و ايراني انجام گرفته است.

جلد نخست ديوان شوريده شيرازي(فصيح الملك)، به خط و شرح و تحشيه حسن فصيحي شيرازي(احسان)، ‌به اهتمام خسرو فصيحي و اعمال نظر مهدي محقق در سال 88، از روي نسخه نستعليق خط مرحوم حسن فصيحي(پسر دوم شوريده شيرازي)،‌ توسط موسسه مطالعات اسلامي چاپ افست شده و جلد دوم آن كه دربرگيرنده مطايبات، هزليات و ماده تاريخ‌هاست، نيز به تازگي از سوي همين انتشارات و با همكاري دانشگاه تهران و دانشگاه «مك گيل» مونترال كانادا به چاپ رسيده است.

شوریده شیرازی، حاج محمد تقی، ملقب به فصیح‌الملک، متخلص به شوریده است و پدر او عباس پیشه‌ور كه شاعر عهد صفویه و سراينده مثنوی «سحر حلال» بوده است.

او در روز پنچ‌شنبه (۲۱ مهر ۱۳۰۵ خورشیدی) برابر با ششم ربیع‌الثانی (۱۳۴۵ هجری قمری) در زادگاه خود درگذشت و كنار آرامگاه سعدی در شيراز به خاک سپرده شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گیتا ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    من ترا در خاطرم جان میدهم من برای دیدنت جان میدهم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها