جمعه ۲۰ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۴
«شرمن الکسی» نامزد دریافت جایزه ملی کتاب آمریکا شد

فهرست نامزدهای دریافت جایزه ملی کتاب آمریکا منتشر شد. «شرمن الکسی» از جمله نامزدهای دریافت این جایزه در بخش ادبیات نوجونان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه خبری «سی‌بی‌سی» کانادا، در بخش کتاب‌های غیر داستانی این رقابت ادبی، نویسندگان زیر نامزد دریافت جایزه شناخته شده‌اند: «ادویج دندیکت» برای نگارش «برادر، من دارم می‌میرم» که داستان خانواده خود نویسنده در فرار از هائیتی است، «وودی هالتون» برای نگارش «آمریکایی‌های وحشی و بنیادهای قانون اساسی» که مدعی است بنیان‌گذاران ایالات متحده بر خلاف آن چه ادعا می‌شود انسان‌های دموکرات و آزاد منشی نبوده‌اند، «آرنولد رمپرساد» برای نگارش «رلف الیسون: یک زندگی‌نامه»، «کریستوفر هیچنز» برای نگارش «از خدا بزرگ‌تر كیست»، و «تیم واینر» برای نگارش «میراث خاکستر: تاریخچه سازمان سیا» که به انتقاد شدید از عملکرد این سازمان در طول تاریخش پرداخته است. 

در بخش کتاب‌های داستانی این رقابت ادبی نیز «درخت دود»، داستانی درباره جنگ ویتنام که نگارش‌ آن 9 سال طول کشیده، اثر «دنیس جانسون» در کنار دو اثر از دو نویسنده تازه کار، «و بعد ما به انتها رسیدیم» نوشته «جاشوا فریس» و «کار میدانی: رمان» نوشته «میشا برلینسکی» (داستانی جنایی که در تایلند می‌گذرد.) در راس فهرست نامزدها قرار دارند. بعد از این افراد «لیدیا دیویس» برای نگارش «گونه‌گونی‌های آزار» و «جیم شپرد» برای نگارش «مثل این که فهمیده باشی، بگذریم!» که مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه است، قرار گرفته‌اند. 

در بخش شعر جایزه ملی کتاب آمریکا «رابرت هس» برای «زمان و ماده» که اولین مجموعه شعر او پس از 10 سال به شمار می‌رود، «لیندا گرگرسون» برای شعر «شمال جاذب»، «دیوید کربای» برای «خانه خیابان بلوار»، «استنلی پلومی» برای «قلب پیر»، و «الن براینت ووایت» برای «پیام‌آور: گزیده اشعار جدید 1976 تا 2006» نامزد شده‌اند. 

«شرمن الکسی»، نویسنده برجسته آمریکایی که سرخپوست است در بخش ادبیات نوجوانان این رقابت ادبی نامزد دریافت جایزه شد. در کنار او که برای نگارش «داستان کاملاً حقیقی یک سرخپوست نیمه وقت» نامزد دریافت این جایزه شده، «برایان سلزنیک» برای نگارش «اختراع هوگو کابرت»، «کاتلین دووی» برای «گرسنگی پوست»، «ام سیندی فلین» برای «لمس برف»، و «سارا زار» برای «داستان یک دختر» قرار گرفته‌اند. 

جایزه ملی کتاب آمریکا که از سوی موسسه ملی کتاب آمریکا پشتبانی می‌شود از سال 1950 هر ساله در این چند مقوله به بهرتین کتاب‌های نویسندگان آمریکایی تعلق گرفته است. 

برنده هر یک از این مقوله‌ها در نهایت جایزه‌ای 10 هزار دلاری دريافت خواهند کرد و به هر یک از نامزدهای حاضر در این فهرست‌ها نیز 1000 دلار جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت. 

برندگان نهایی این جایزه 14 نوامبر (23 آبان) در مراسم ویژه‌ای در «منهتن»، نیویورک معرفی خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها