شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۷
نرم‌افزار چند رسانه‌ای «اطلس جامع تاریخ تشیع» به نمايشگاه قرآن مي‌آيد

موسسه تبیان با همكاري سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و در پي تدوین و چاپ اطلس تاریخ اسلام، نرم‌افزار چند رسانه‌ای «اطلس جامع تاریخ تشیع» را توليد و منتشر خواهد كرد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از واحد مستندسازی موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان، محتوای پایه‌ای اين نرم‌افزار چند رسانه‌ای كه در موسسه تبیان طراحی می‌شود، کتاب «اطلس تاریخ شیعه» نوشته حجت‌الاسلام دکتر رسول جعفریان است.  

محمدرضا اسماعیلی، معاون نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای این موسسه، با اشاره به طراحی و ساخت نرم‌افزار «اطلس جامع تاریخ تشیع» تا نمایشگاه قرآن سال آتی گفت: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، در پي تدوین و چاپ اطلس تاریخ اسلام در سال‌های گذشته، نسبت به سفارش تحقیق و تولید اطلس تاریخ تشیع اقدام و آن را منتشر کرد. به دنبال این موضوع، موسسه تبیان در راستای اهداف خود طراحی و تولید آثار فاخر مبتنی بر مباحث و ضروریات اعتقادی در نشست مشترکی با امیر سردار محمدحسن نامی، رييس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، تفاهم نامه‌ای با این سازمان برای تولید نرم‌افزار اطلس تاریخ شیعه امضا کرد. 

وی با بیان این‌که پروژه طراحی و ساخت این نرم افزار در تبیان آغاز شده است، متذکر شد: این نرم‌افزار که با استانداردهای روز دنیا طراحی می‌شود، کارکردهای مختلفی از جمله ارايه مناسب‌ترین و موثق‌ترین محتواها، نمودارها، نقشه‌های تاریخی، نقشه‌های دو بعدی حرم ائمه اطهار علیهم السلام، بناهای تاریخی مرتبط با تاریخ اسلام و شبیه‌سازی سه بعدی این بناها را دارد. 

اسماعیلی گفت: قابلیت حرکت و پیمایش تعبیه شده در این مدل‌های شبیه‌سازی شده به مخاطب امکان می‌دهد تا با انتخاب بخش‌های مختلف این مکان‌ها ضمن قابلیت دید از زوایای مختلف به داده‌ها و اطلاعات توصیفی مرتبط نیز دسترسی داشته باشند. 

معاون نرم افزارهای چند رسانه‌ای موسسه تبيان تصریح کرد: امور فنی، طراحی و ساخت این نرم‌افزار شروع شده‌اند و گروه مدل‌سازی و شبیه‌سازی، اماکن تاریخی را طراحی می‌کند و پس از آن باید کار صداگذاری انجام شود، به موازات این فعالیت‌ها، طراحی و پیاده‌سازی فنی و قابلیت‌های پروژه نیز شروع شده است و طبق زمان‌بندی و برنامه‌ریزی صورت پذیرفته پيش‌بيني مي‌شود این نرم‌افزار در نمایشگاه قرآن سال آتی رونمایی و عرضه شود. 

به گفته اسماعیلی، اطلس تاریخ شیعه دارای قابلیت‌های فراوانی است که از آن ميان می‌توان به امکان استفاده از این نرم‌افزار بر روی ابزارهای پرتابل موجود مانند E-reader و تلفن‌های همراه هوشمند اشاره كرد. 

این عضو هیات مدیره تبیان با اشاره به استفاده از کتاب «اطلس شیعه» به عنوان پایه محتوایی این محصول بیان داشت: استفاده از ساير آثار فاخر محتوایی، مرتبط با موضوع تاریخ و فرهنگ تشیع از جمله کتاب دکتر علی اکبر ولایتی با عنوان «نقش شیعه در فرهنگ و تمدن ایران و اسلام» با هدف تعمیق و غنای محتوایی محصول نهایی استفاده خواهیم کرد. البته به این دو منبع بسنده نکرده‌ایم، چرا که هدف ما ارايه محتوای مناسب و جامع است، بنابراین از هر منبعی که معتبر و غنی باشد، استفاده می‌کنیم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط