شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۱

«مباني وجودي شرق و غرب عالم از منظر فلسفه و عرفان» دوشنبه، 4 بهمن با حضور دكتر محمدرضا ريخته‌گران در سراي اهل قلم بررسي مي‌شود._

دكتر علي‌محمد صابري، دبير اين نشست، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين مطلب اظهار كرد: شرق و غرب علاوه بر معناي جغرافيايي، معناي سياسي نيز دارند. در اين نشست، مقصود از شرق آسياي دور و همچنين خاورميانه و مقصود از غرب، اروپا و آمريكا به شمار مي‌‌آيند.

وي افزود: مطابق باور عموم، كشورهاي غربي از نيروي صنعتي و علمي برخوردارند، اما كشورهاي شرقي كمتر چنين امكاناتي را در اختيار دارند و بيشتر در عرصه‌هاي سنتي باقي مانده‌اند.

صابري با اشاره به معني فلسفي شرق و غرب گفت: شرق بر مبناي فلسفه هندي، چيني و ايراني شكل گرفته و بر پايه اديان توحيدي و وحي است، اما فلسفه غرب بر پايه عقل خودمختار و بنيادگرا قرار دارد.

اين نويسنده و مترجم ادامه داد: اين عقل خودمختار هم در خود مي‌انديشد و امور عالم و خدا را در دايره انديشه خود دارد.

وي معناي عرفاني شرق و غرب را متفاوت از معناي فلسفي آن دانست و گفت: شرق، طلوع حقيقت و اشراق نور است كه مصداق آن در فلسفه سهروردي ديده مي‌شود، همچنان كه حكيم متأله شرق از اشراق بهره مي‌برد.

صابري يادآور شد: «حكيم» در مباحث غرب نيز از حكمت غربي نشات مي گيرد كه در واقع غروب حقيقت شناخته مي‌شود.

نشست «مباني وجودي شرق و غرب عالم از منظر فلسفه و عرفان» دوشنبه(چهارم بهمن ماه) از ساعت 30/16 در سراي اهل قلم به نشاني خيابان انقلاب، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه نصير، شماره دو برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط