دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۳
شعرهای منتشر نشده عمران صلاحی آمد

«پشت دریچه جهان» مجموعه‌ای از شعرهای منتشر نشده عمران صلاحی را دربرمی‌گیرد که با گزینش یاشار صلاحی منتشر شده‌اند. وی در نظر دارد تعدادی از مقالات طنز و شعرهای ترجمه شده پدرش را برای چاپ آماده کند.\

یاشار صلاحی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: «پشت دریچه جهان» دهمین کتابی است که پس از فوت پدرم منتشر می‌شود. این اثر مجموعه شعرهای منتشر نشده عمران صلاحی را از نخستین شعر آزاد او با عنوان «سپیده دم» که در اردیبهشت سال 1345 سروده شده تا آخرین شعرش با عنوان «سعدی در کاشغر» که تاریخ سرایش آن در 21 شهریور 1385 است، شامل می‌شود.

وی ادامه داد: نحوه گزینش من برای این شعرها علامت‌هایی بود که پدر در کنار برخی از شعرها مشخص کرده بود و همچنین باتوجه به حال و هوایی که از او سراغ داشتم این شعرها را انتخاب کردم. البته برخی از اشعار او بیشتر جنبه خصوصی و شخصی داشتند که آن‌ها را برای چاپ در این دفتر درنظر نگرفتم.

صلاحی به تعداد اشعار منتشر شده در این کتاب اشاره و تصریح کرد: بیش از 270 قطعه شعر برای این مجموعه در نظر گرفته شده است که آن‌ها را با مراجعه به یادداشت‌ها و دست‌نوشته‌های پدرم گردآوری کرده‌ام البته این شعرها تاکنون در هیچ کتابی منتشر نشده‌اند اما برخی از آن‌ها پیش‌تر در نشریات به چاپ رسیده‌اند.

وی در مقدمه کتاب نیز بر این نکته تاکید داشته است که «شعرهای این کتاب همگی به ترتیب تاریخ سرایش آورده شده‌اند تا به شناخت روند و مراحل شکل گرفتن ریتم و زبان شعری ویژه عمران کمک کند.»

شعرهای این مجموعه در قالب‌های مختلفی چون غزل، قصیده، نیمایی، هجایی و سپید سروده شده‌اند و برخی از آن‌ها عنوانی نداشته‌اند.

فرزند عمران صلاحی در بخش دیگری از این مقدمه آورده است: «عمران، تقریبا هر روز شعری سرود و آن هم تنها برای دل خودش، برای زندگی و برای شعر. شعرهایی که رد تمام سال‌های خوب و بد را در خود دارند. شعرهای مثل زندگی‌اش ساده و دوره از تکلف، پر از احساس و شور و تخیل و تصویر و شیطنت‌های کودکانه و بزرگسالانه! با همان لبخند همیشگی‌اش، برای پنهان کردن اندوه همیشگی‌اش.»

مقالات طنز و ترجمه شعر
وی در پایان یادآور شد: در نظر دارم یکسری از مقالات پدرم در حوزه طنز و شعرهایی که ترجمه کرده است را برای چاپ آماده کنم. همچنین در فکر چاپ مجموعه آثار پدر هستم اما زمان انتشار این آثار مشخص نیست.

عمران صلاحی شاعر، نویسنده، مترجم و طنزپرداز متولد 10 اسفند سال 1325 در امیریه تهران است. او نوشتن را از مجله «توفیق» و به دنبال آشنایی با پرویز شاپور در سال 1345 آغاز کرد. سپس به سراغ پژوهش در حوزه طنز رفت و در سال 1349 کتاب «طنزآوران امروز ایران» را با همکاری بیژن اسدی‌پور منتشر کرد که مجموعه‌ای از طنزهای معاصر بود. او شعر جدی هم می‌سرود و نخستین شعر او در قالب نیمایی در مجله «خوشه» به سردبیری احمد شاملو در سال 1347 منتشر شد. وی 11 مهر سال 1385 درگذشت.

«طنزآوران امروز ایران»، «گریه در آب»، «قطاری در مه»، «ایستگاه بین راه»، «پنجره‌دن داش گلیر»(به زبان ترکی)، «حالا حکایت ماست»، «رویاهای مرد نیلوفری»، «شاید باور نکنید»، «یک لب و هزار خنده»، «آی نسیم سحری»، «ملانصرالدین»، «باران پنهان»، «از گلستان من ببر ورقی»، «هزار و یک آیینه»، «گزینه‌ اشعار» و «مرا به نام کوچکم صدا بزن»(گزینه‌ شعرها)، «هفدهم» و «آینا کیمی»(به زبان ترکی)، «تفریحات سالم»، «زبان‌بسته‌ها»(منتخبی از قصه‌های حیوانات به نظم)، «عملیات عمرانی»، «خنده‌سازان و خنده‌پردازان» و «موسیقی عطر گل سرخ» از جمله آثار منتشر شده او هستند.

پس از فوت عمران صلاحی نیز برخی از آثار او که پیش‌تر آن‌ها را به ناشر سپرده بود و یا باید گردآوری می‌شدند توسط فرزند او یاشار صلاحی به چاپ رسیدند.

این آثار عبارت از «من ودا می‌خوانم»، «در زیر آسمان مزامیر»، «در یک زمستان»، «کلک مرغابی»، «کمال تعجب!»، «گفتار طرب‌انگیز»( طنز سعدی در گلستان و بوستان)، «ناگاه یک نگاه»، «تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران عمران صلاحی» و «آن سوی نقطه‌چین‌ها...» هستند.

«پشت دریچه جهان»(شعرهای منتشر نشده عمران صلاحی) با طرح جلدی از یاشار صلاحی و جواد آتشباری در 352 صفحه، شمارگان 1650 نسخه و قیمت 6900 تومان توسط نشر مروارید منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط