یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۷
توصیه های افسر سابق سیا درباره سیاست خارجی آمریکا در پاکستان

یک افسر سابق سیا در کتابی که به تازگی نوشته، پاکستان را خطرناک ترین نقطه روی زمین خوانده که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا باید آن را در اولویت سیاست خارجی اش قرار دهد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ایندین اکسپرس، بروس ریدل افسر سابق سیا در کتاب جدید خود که آن را با عنوان «هم آغوشی مرگبار» منتشر کرده، اثرات و عواقب شراکت واشنگتن با اسلام آباد را بررسی کرده و سعی می کند در قالبی مشاوره ای باید ها و نباید های سیاست خارجی آمریکا درقبال پاکستان را بیان کند.او در گفت و گو با فاکس نیوز گفت: این کشور سریع ترین توسعه دهنده سلاح های اتمی در جهان و در هر کیلومتر مربع آن بیش از هر کشور دیگری در جهان تروریست دارد.

او در توصیف پاکستان، می گوید:«پاکستان مهم ترین شریک ما در جنگ علیه القاعده و در عین حال سخت ترین شریک آمریکا در جنگ با القاعده است.» ریدل که در حال حاضر در موسسه بروکینگز آمریکا مشغول کار است تاکید کرده که آمریکا باید یک رهیافت دو وجهی در قبال پاکستان در پیش بگیرد. به عقیده ریدل، آمریکا باید بسته کمک های 5/1 میلیارد دلاری سناتور جان کری و ریچارد لوگار را به اسلام آباد ارایه کند. این کمک مردم پاکستان را متقاعد خواهد کرد که آمریکا دوست پاکستانی هاست.

ولی ریدل معتقد است که آمریکا همزمان با ارایه این کمک ها باید به شدت مواظب باشد که ژنرال های پاکستانی و اعضای بلند پایه دستگاه اطلاعاتی پاکستان موسوم به آی.اس.آی به القاعده و طالبان کمک نمی کنند. پیشنهاد ریدل این است که اگر معلوم شد افسران پاکستانی همچنان به طالبان و القاعده کمک می کنند، آمریکا نام آنها را در فهرست سیاه تروریسم خود قرار دهد تا جایی که بتوان دارایی های آنها را تعلیق کرد.

ریدل می گوید: «تصور کنید دولتی که سریع ترین روند توسعه سلاح های هسته ای دنیا را دارد، ششمین ارتش بزرگ جهان در اختیار اوست و به طور فعال از گروه های تروریستی حمایت و اسامه بن لادن و القاعده را در مکان های مخفی کاخ ریاست جمهوری خود مخفی می کند... این کابوسی است که ما باید نگران آن باشیم و در کل از هزینه های آن اجتناب نماییم». این درحالی است که به عقیده ریدل این پاکستان است که با آمریکا بازی دوگانه انجام می دهد و می گوید که آمریکا باید چه کاری انجام دهد و چه کاری را انجام ندهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها