یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۱
تجبر تعریف جدیدی از طنز را ارائه می‌کند

نیما تجبر، پژوهشگر، کتابی با عنوان «نظریه طنز در بنیاد متون برجسته طنز فارسی» را آماده انتشار دارد که در این اثر به ارائه تعریف جدیدی از طنز و تدوین نظریه طنز پرداخته است.\

تجبر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: «نظریه طنز در بنیاد متون برجسته طنز فارسی» عنوان کتابی پژوهشی است که در آن به چگونگی رواج اصطلاح طنز در زبان فارسی و تعریف طنز پرداخته‌ام.

وی با تاکید بر این که آن‌چه امروز با نام طنز می‌شناسیم به تغییرات اساسی نیاز دارد اظهار داشت: در این کتاب انواعی را برای طنز متصور شده‌ام و این پیشنهاد را مطرح کرده‌ام که براساس تعریف جدیدی که از طنز ارائه می‌دهیم، خانواده آن باید گسترش یابد. به عبارت دیگر طنز را از معنای محدود خودش خارج کرده‌ام.

این پژوهش‌گر به واژه طنز در زبان انگلیسی اشاره و تصریح کرد: به‌طورکلی طنز از واژه «satire» گرفته شده و معنای انتقادی آن بیشتر مدنظر است. در این کتاب من سعی داشتم این معنا را گسترده‌تر کنم و معنای آن‌را مطابق واژه انگلیسی «humor» قرار دهم.

وی افزود: برهمین اساس به نظریه‌های طنز در ادبیات اروپایی از جمله در حوزه زبان‌شناختی و غیر زبان‌شناختی اشاره داشته‌ام و براساس تحلیل آثار و متون برجسته‌ نظریه جدیدی درباره طنز ارائه کرده‌ام.

تجبر معتقد است مترجمان و افرادی که با ادبیات اروپا در دهه‌های 30 و 410 آشنا شده‌اند تعریف طنز را از واژه «satire» برگرفته‌اند و درباره این مسئله توضیح داد: مترجمان در آن دوره باید این اصطلاح را معنا می‌کردند و برهمین اساس با استفاده از فرهنگ‌های تخصصی و عمومی انگلیسی به تعریف آن پرداخته‌اند. بنابراین معنای طنز در زبان فارسی تنها ترجمه‌ای از یک واژه انگلیسی و نه براساس اندیشه و تحلیل این اصطلاح است.

وی درباره برخی از متونی که در تدوین این نظریه طنز از آن‌ها بهره گرفته است اظهار داشت: «دیوان سوزنی سمرقندی»، «کلیات عبید زاکانی»، «لطایف‌الطوائف» فخرالدین علی صفی، «تذکره یخچالیه» از مذهب اصفهانی و کاریکلماتورهای پرویز شاپور برخی از متونی هستند که در تدوین نظریه جدید طنز آن‌ها را تحلیل و بررسی کرده‌ام.

کتاب «نظریه طنز در بنیاد متون برجسته طنز فارسی» آماده انتشار است و ناشر احتمالی آن یکی از دو انتشارات کندوکاو یا نشانه خواهد بود.

نیما تجبر دانشجوی دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد است. وی کارشناسی ارشد خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناسی خود را از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کرده است.

«ز آواز ابریشم و بانگ نی(نگاهی به موسیقی رزم، بزم و شکار در شاهنامه فردوسی)» نخستین کتاب تجبر است که توسط نشر آگاه منتشر شد. وی همچنین بازنگری و تصحیح انتقادی «گلستان سعدی» را بر اساس نسخه‌های موجود از این اثر در دست دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط