دوشنبه ۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۱
فراخوان دومين همايش تاريخ مجلس اعلام شد

دبير دومين همايش تاريخ مجلس با اعلام فراخوان گردآوري مجموعه مقالات مرتبط با اين همايش از انتشار مقالات برگزيده اين دوره در قالب مجموعه‌اي از سوي كتابخانه مجلس خبر داد.\

علي ططري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) ضمن بيان اين مطلب عنوان داشت: اين همايش در راستاي اهداف و رسالت كتابخانه مجلس براي بررسي كاركرد و ساختار مجلس در ادوار گوناگون تشكيل آن، به ويژه در سايه اسناد، آثار، تاليفات و پژوهش‌ها برگزار مي‌شود.

وي «نگاهي به كاركرد و ساختار مجالس دوره پهلوي اول (1320-1300 هجري شمسي)» را موضوع اصلي دومين همايش تاريخ مجلس خواند و گفت: با توجه به آن كه از اين دوره تاريخي كمترين منابع درباره كاركردها و ساختار مجلس وجود دارد و پژوهش‌هاي مستند نيز اندك‌اند، اين همايش مي‌كوشد با بررسي اسناد، تاليفات و تحقيقات گوناگون، بازتابي از آخرين اسناد و مدارك اين دوره تاريخي انعكاس دهد.

دبير دومين همايش تاريخ مجلس، شناسايي محققان، مولفان و كارشناسان حوزه تاريخ مجلس در ادوار گوناگون آن را از اهداف اين همايش براي طرح قراردادهاي پژوهشي كتابخانه مجلس و تاليف و تدوين آثاري بر اساس اسناد اين مركز و مطالعات جانبي توصيف كرد. 

بر اساس فراخوان دبيرخانه دومين همايش تاريخ مجلس «دولت‌ها و مجالس» يكي از محورهاي اين همايش به شمار مي‌آيد و پژوهشگران مي‌توانند مجموعه مقالات خود را در زمينه «كابينه‌ها و مجلس»، «استيضاح دولت‌ها»، «دولت‌ها و انتخابات مجلس»، «احزاب و گروه‌هاي سياسي و مجلس»، «مجلس و ارتش» و «مجلس و نيروهاي انتظامي» به اين دبيرخانه ارسال كنند.
 
«تجددگرايي و مجلس» دومين محور فراخوان مقالان اين همايش است كه از موضوعات آن مي‌توان «سياست‌هاي غربگرايي(تغيير لباس، كشف حجاب...)»، «تعليم و تربيت (مدارس جديد، نظام آموزشي، دانشگاه، ...)»، «صنايع»، «كشاورزي و نظام ارباب رعيتي»، «ماليه و نظام مالي كشور» و «بهداشت و حفظ الصحه» را نام برد.
 
«انتخابات و مجلس» سومين محور اين همايش به شمار مي‌آيد كه براي آن مباحثي نظير «تأييد صلاحيت نامزدهاي نمايندگي مجلس»، «انتخابات نمايندگان مجلس»، «نظارت بر انتخابات» و «اعتبارنامه‌ها» تعريف شده‌اند.

از ديگر محورهاي اين همايش مي‌توان «ادوار مجلس»، «مجلس و مطبوعات(كتاب و نشريات)»، «سياست خارجي و مجلس»، «نفت و مجلس»، «بحران‌هاي سياسي و مجلس»، «مأخذشناسي مجلس»، « مجلس و مسايل اجتماعي و فرهنگي» و «مردم و مجلس» را نام برد.

مهلت ارسال چكيده مقالات اين همايش تا 15 بهمن 1389و اصل مقالات تا 15 فروردين 1390 اعلام شده است. نشست اصلي اين همايش نيز ارديبهشت ماه 1390 برگزار خواهد شد.

دبيرخانه اين همايش در مركز اسناد كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي در ميدان بهارستان قرار دارد و علاقه‌مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند با شماره 33125515 تماس بگيرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط