شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۹
جشن تولدی برای يك بچه‌ی 55 ساله

«كيهان بچه‌ها»، قديمي‌ترين مجله‌ي كودكان و نوجوانان ايراني، 55 ساله شد. نخستين شماره‌ي اين مجله، پنجم دي‌ماه 1335 منتشر شد و از آن تاريخ، بدون هيچ وقفه‌اي هر هفته در دستان نوجوانان ايراني بوده است.

ايبنا نوجوان: امروز مي‌خواهيم از يك مجله‌ي قديمي صحبت كنيم. «كيهان بچه‌ها» مجله‌اي است كه در طول 55 سال گذشته تعداد زيادي نوجوان را بزرگ كرده ولي خودش همچنان بچه باقي مانده است! البته در اسم؛ وگرنه تقريباً پاي صحبت هر نويسنده و شاعري كه بنشيني، خود را مديون «كيهان بچه‌‌ها» مي‌داند و نويسندگي را از كيهان بچه‌ها آغاز كرده است. 

نويسندگاني چون سوسن طاقديس، حسين فتاحي، افسانه شعبان‌نژاد، وحيد نيك‌خواه آزاد، خسرو باباخاني، محمدرضا بايرامي، عبدالمجيد نجفي و تعداد زياد ديگري از نويسندگان و شاعران معروف كودكان و نوجوانان، نخستين آثارشان را در اين مجله‌ي محبوب و مشهور منتشر كرده‌اند و تعداد زيادي از نويسندگان و شاعران با اين مجله همكاري داشته و دارند. 

بنيانگذار و نخستين سردبير «كيهان بچه‌ها» مرحوم «عباس يميني شريف» سُراينده‌ي شعر معروف «من يار مهربانم» بود. تمام نوجوانان و پدر و مادرها با شعرهاي زيباي اين شاعر در كتاب‌هاي درسي آشنايي دارند. 

پس از پيروزي انقلاب نيز «وحيد نيك‌خواه آزاد»، شاعر و فيلم‌ساز كودكان و نوجوانان و پس از آن «اميرحسين فردي»، نويسنده‌ي خوب كودكان و نوجوانان (به مدت بيش از 27 سال) سردبيري اين مجله را بر عهده داشته‌اند.

داستان، شعر، ورزش، مطالب علمي، آموزشي، گفت‌وگو، گزارش، لطيفه، سرگرمي و ... مطالب اين مجله را تشكيل مي‌دهد. 

پنجم دي‌ماه مجله‌ي خاطره‌برانگيز «كيهان بچه‌ها» 55 ساله مي‌شود و به اين ترتيب كوله‌باري از 55 سال خاطره و تجربه‌ي تلخ و شيرين را به دوش خواهد كشيد. البته «كيهان بچه‌ها نيز بايد به خود افتخار كند كه در طول بيش‌تر از نيم‌قرن همدم و مونس كودكان و نوجوانان نسل‌هاي مختلف بوده است. 

براي اين مجله آرزوي روزهاي خوب و پربار داريم و به دست‌اندركاران آن خسته نباشيد مي‌گوييم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها