سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۷
ترکی: پایان «کتاب فصل» آغاز فصل تازه‌ای است

محمدرضا ترکی، شاعر شایسته تقدیر در چهاردهمین دوره جایزه «کتاب فصل»، معتقد است کتاب‌های برگزیده و معرفی شده در این جایزه باید نقد و بررسی شوند و اختتامیه هر دوره از این جایزه آغاز فصل تازه‌ای برای دست‌اندرکاران کتاب باشد.\

ترکی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: مجموعه شعر «خاکستر آیینه» سومین دفتر شعر من است که در این دوره از جایزه «کتاب فصل» در بخش «ادبیات» شایسته تقدیر شناخته شد.

وی درباره تعداد سروده‌ها و فضای اشعار این مجموعه توضیح داد: در مجموعه شعر «خاکستر آیینه» غزل و تغزل حرف نخست را می‌زند. حدود 40 غزل در این مجموعه گنجانده شده است. بعد از مضامین تغزلی، مفاهیم اندیشه‌ای قوی و دغدغه‌های فکری رتبه دوم را در این مجموعه دارند.

این شاعر افزود: چهار پنج سروده با مضامین اجتماعی هم در این کتاب آمده است که در حال و هوای مسائل روز سروده شده‌اند.

وی به برخی از اشعارش در قالب شعر نو در این مجموعه اشاره و تصریح کرد: در ادامه غزل‌های این مجموعه حدود 20 سروده در قالب شعر نو و سپید نیز گنجانده شده است. بقیه سروده‌های مجموعه شعر «خاکستر آیینه» در قالب رباعی، دوبیتی و تک بیتی‌های به هم پیوسته و سروده‌هایی با زبان محاوره هستند.

ترکی درباره جایزه «کتاب فصل» اظهار داشت: این جایزه توانسته است جای خودش را به عنوان یک جایزه معتبر در فضای فرهنگی ما باز کند. اما جدی گرفتن داوری‌ها و استفاده از طیف گسترده‌تری از داوران و اهل نظر در جریان این جایزه می‌تواند بر اعتبار بیشتر آن بیفزاید.

وی اختتامیه جایزه «کتاب فصل» را سرآغاز فصل تازه‌ای برای معرفی آثار خوب و قابل تامل معرفی کرد و توضیح داد: متاسفانه در اقتصاد نشر ما تنها کتاب‌های ویژه‌ای هستند که از امکان واقعی توزیع و نشر حرفه‌ای برخوردار می‌شوند و می‌توانند به دست مخاطبان واقعی خودشان برسند.

این شاعر ادامه داد: بیشتر کتاب‌ها حتی اگر کتاب‌هایی خواندنی و مفید باشند، معمولا از توزیع درست و روزآمدی برخوردار نیستند و چنان‌که شایسته است معرفی نمی‌شوند و در عرصه توزیع عقیم می‌مانند.

وی یادآور شد: بیشتر این آثار در گیرودار مشکلات نشر و توزیع و تنگ‌چشمی‌ها هرگز به صورت شایسته‌ای دیده نمی‌شوند؛ تا چه رسد به این‌که مورد نقد و ارزیابی جدی قرار گیرند. شاید بتوان از راه جایزه‌ها و جشنواره‌هایی مثل «کتاب فصل» شماری از آثار را به جامعه مشتاق مطالعه شناساند و تا حدودی چرخه معیوب توزیع کتاب را اصلاح کرد.

مجموعه شعر «خاکستر آیینه» سروده محمدرضا ترکی در تابستان امسال توسط انتشارات انجمن شاعران ایران منتشر و راهی بازار کتاب شد. این دفتر شعر در چهاردهمین دوره جایزه «کتاب فصل» در بخش «ادبیات» شایسته تقدیر شناخته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط