یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۵
طرح بازيابي اسناد 104 سال پيش مجلس شوراي ملي

نخستين دوره مجلس شوراي ملي كه 104 سال قبل شكل گرفت، از مهمترين ادوار تشكيل مجلس در ايران به شمار مي‌آيد كه اطلاعات و منابع اندكي از آن زمان برجاي مانده است. كتابخانه مجلس شوراي اسلامي با هدف بازيابي مجموعه اسناد برجاي مانده، طرح پژوهشي تاليف كتابي در اين زمينه با «مسعود كوهستاني‌نژاد» سند پژوه حوزه تاريخ مشروطه منعقد كرده است.\

علي ططري، رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره عنوان كرد: این طرح پژوهشي قرار است در قالب «مجموعه صورت مذاكرات، اعلانات، بيانيه‌ها، اخبار، تصاوير و روايات گوناگون از دوره نخست مجلس شوراي ملي» تدوين و گردآوري شود.

وي محور اصلي اين طرح را بر پايه تمامي منابعي خواند كه از مجلس اول برجاي مانده‌اند و تصريح كرد: تمامي منابع اين حوزه اعم از اسناد، اطلاعات و اخباري كه در نشريات داخلي و خارجي آمده‌اند، ارزشمندند و هريك اطلاعات خاصي را در اختيار پژوهشگران اين حوزه قرار مي‌دهند.

نويسنده و پژوهشگر حوزه تاريخ معاصر ايران با اشاره سه منبع اصلي كه درباره مجلس اول شوراي ملي در دست است، گفت: علاوه بر روزنامه مجلس و مشروح مذاكرات كه در دهه بيست منتشر مي‌شد، تنها مجموعه ديگري از «سعيد نفيسي» در اختيار داريم كه در دهه 30 به چاپ رسيد. اين سه منبع، نقصان و كاستي‌هايي دارند كه از نگاه عده زيادي از پژوهشگران و محققان اين حوزه به دور مانده است. بر اين اساس، كتابخانه مجلس تصميم گرفت با كمك متخصصان، آثاري را گردآورد كه منجر به بازيابي مجموعه اسناد و منابع جديدي در اين دوره تاريخي شود.

ططري با اشاره به اين كه دوره نخست مجلس شوراي ملي 22 ماه یعنی از شعبان 1324 تا جمادی الاول 1326 حیات داشت، گفت: گردآوري اطلاعات و ارايه دستاوردهاي اين دوره از تاريخ، گام بلندي در رفع برخي از اين ابهامات به شمار مي‌آيد. اين مجموعه اطلاعاتي را در تمامي زمينه‌ها و موضوعات مبتلابه دوره اول مجلس به صورت ماه به ماه ارايه مي‌كند.

دبير شوراي ارزيابي اسناد كتابخانه مجلس يادآور شد: قرار است در نهايت اين اطلاعات و اسناد در قالب مجموعه‌اي چند جلدي از سوي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي منتشر شوند. پيش‌بيني مي‌شود نخستين جلد اين كتاب براي ارايه در نمايشگاه بين‌المللي كتاب در ارديبهشت ماه به چاپ رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط