دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۳
ساختار ایهامی ابیات حافظ بررسی می‌شود

احمدرضا بهرام‌پور عمران، پژوهشی در ارتباط با نسخه‌شناسی دیوان حافظ و ساختار ایهامی ابیات حافظ را در دست انجام دارد. اساس کار در این پژوهش دو تصحیح دیوان حافظ، تصحیح خانلری و تصحیح نیساری است.\

بهرام‌پور عمران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در حال حاضر سرگرم انجام یک کار پژوهشی درباره حافظ هستم که هنوز عنوان مشخصی ندارد. این پژوهش در سه بخش کلی صورت می‌گیرد. در این پژوهش اشعار حافظ را از نظر موسیقایی، ساختار ایهامی ابیات او و نسخه‌شناسی دیوان‌های حافظ بررسی کرده‌ام.

نویسنده کتاب «در تمام طول شب» به تصحیح‌هایی که برای انجام این پژوهش به آن‌ها مراجعه کرده است اشاره و تصریح کرد: اساس کار من در این پژوهش دو نسخه تصحیح شده توسط پرویز ناتل خانلری و سلیم نیساری بود.

وی اظهار داشت: در این دو نسخه تمامی منابع و نسخه بدل‌های معتبر ارائه شده‌اند. این امر قضاوت را برای خواننده راحت‌تر می‌کند؛ چراکه به عنوان مثال در یک صفحه یک غزل آمده و در چند صفحه دگرگونی‌های تاریخی در نسخه‌های دیگر ارائه شده است.

بهرام‌پور عمران افزود: در نسخه خانلری حدود 15 نسخه معتبر دیگر و در نسخه نیساری حدود 40 نسخه از نسخه‌های قرن نهمی در کنار تصحیح اشعار حافظ ارائه شده است.

وی درباره دیگر منابعی که در این پژوهش استفاده کرده‌ است توضیح داد: علاوه بر این دو نسخه به اکثر متون کلاسیک قرن چهارم و پنجم تا متون اواخر قاجاریه و عصر حاضر مراجعه کرده‌ام.

این پژوهش‌گر در پایان افزود: این پژوهش در آغاز راه است و شاید حدود دو سال دیگر به پایان برسد.

احمدرضا بهرام‌پور عمران متولد 1353 و دارای مدک دکترا در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علامه است. وی در برخی از دانشکده‌های ادبیات به تدریس مشغول است.

کتاب «در تمام طول شب» نخستین اثر اوست که توسط نشر مروارید منتشر و راهی بازار کتاب شد. این کتاب پژوهشی در دیدگاه‌های نیما درباره نظریه شعر، نوآوری و شعر شاعران است و چهار فصل مروری بر آثار منثور نیما، نیما و نظریه شعر(امكان‌ها و تنگناها)، نیما و نوآوری و نیما و شعر شاعران را شامل می‌شود.

بهرام‌پور عمران در این کتاب كوشیده است تا با بررسی اشعار، نامه‌ها، مقالات و یادداشت‌های نیما، به دیدگاهی منسجم‌تر و مشخص‌تر از نظریات او دست یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط