سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۸
«شيخ المورخين عرب» درگذشت

دكتر «عبدالعزيز الدوري» مورخ مشهور عراقي ملقب به «شيخ المورخين عرب» در منزل مسكوني‌اش در امان پايتخت اردن در 92 سالگي از دنيا رفت.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از خبرگزاري اصوات العراق، جسد وي روز شنبه پس از نماز ظهر با حضور جمعي از فرهنگيان، مورخان و نويسندگان تشيع و در مقبره «سحاب» در شرق امان به خاك سپرده شد. 

به مناسبت در گذشت وي از روز شنبه تا دوشنبه به مدت سه روز مجلس ختمي در مقر جمعيت «خليل الرحمان» در منطقه «الصويفيه» در غرب امان برگزار شد. 

الدوري سال‌ها از اعضاي هيئت علمي دانشگاه لندن در بريتانيا بود. وي كه در سال 1940 فوق ليسانس خود را در رشته تاريخ از دانشگاه لندن گرفته بود، در سال 1942 در همان دانشگاه نائل به دريافت مدرك دكترا شد و پس از آن به بغداد بازگشت و در دانشگاه بغداد به تدريس پرداخت. پس از مدتي او به رياست دايره تاريخ دانشگاه بغداد منصوب شد و از سال 1949 تا 1958 رييس دانشكده ادبيات و علوم دانشگاه بغداد بود و سپس از سال 1962 تا 1966 رياست دانشگاه بغداد را بر عهده گرفت. 

وي همچنين از سال 1955 تا 1956 استاد ميهمان دانشگاه لندن بود و از سال 1950 تا 1960 نيز به عنوان استاد ميهمان در دانشگاه امريكايي‌هاي بيروت به تدريس پرداخت. وي از سال 1967 به اردن مهاجرت كرد و در آن جا استاد تاريخ دانشگاه پادشاهي اردن شد. 

كتاب‌هاي «مقدمه‌اي بر تاريخ صدر اسلام»، «مقدمه‌اي بر تاريخ اقتصادي عربي»، «عصر عباسي اول»، «مطالعاتي در عصرهاي عباسي متاخر»، «تاريخ اقتصادي عراق در قرن چهارم»، «نظم اسلامي»، «مطالعاتي در علم تاريخ نزد اعراب»، «ريشه‌هاي تاريخي پان‌عربيسم»، «تفسير تاريخ از نگاه ديگران»،‌ »تكوين تاريخ امت عربي: مطالعاتي در هويت و ديدگاه عربي»، «ريشه‌هاي تاريخي ملل»، «ناصرالدين الاسد از ميراث گذشته تا هم‌عصرانش» و «ريشه‌گيري علم تاريخ نزد اعراب» از مهمترين آثار به جا مانده از او محسوب مي‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها