شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
استخراج واژه‌هاي اخلاقي از اصول كافي

كتاب «واژه‌هاي اخلاقي از اصول كافي (600 حديث اخلاقي در 127 موضوع)» تاليف ابراهيم پيشوايي ملايري با مقدمه مرحوم آيت‌الله علي مشكيني از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر براي خوانندگان فارسي زبان، پاره‌اي واژه‌هاي مهم اخلاقي را از كتاب اصول كافي و بر اساس سخنان معصومين(عليهم‌السلام) به ترتيب الفبايي فراهم كرده است. 

زيربناي همه برنامه‌هاي اسلامي، بلكه همه شرايع آسماني سه بخش است؛ عقايد، اخلاق، اعمال. اين سه امر در حقيقت محط و موضوع، و فرودگاه احكام الهي و دستورات ديني و آسماني است. 

عقايد
عقايد يعني باورهاي دروني و اعمال قلبي، كه اغلب معلول قيام برهان و تحقيق مقدمات علم و اذعان است، احكامي را كه در اين‌باره مورد گفت‌وگو و محل نقض و ابرام قرار مي‌گيرد، اصول دين خوانند و مجموعه ابحاث مربوط به آن را علم كلام نامند، چه آن كه در آن علم گفت‌وگو از مبدا و معاد و ديگر امور اعتقادي مي‌شود. 

اخلاق
 اخلاق، عبارت است از صفات روحي و ملكات نفساني، يعني رنگ‌هاي ثابت روان و الوان مختلف روح و جان ـ‌كه رنگ‌آميزي نفس با آنها محتاج به مجاهده و كوشش است‌ـ به آساني تحقق نپذيرد و به راحتي نيز زوال نيابد. 

اعمال
 اعمال نيز عبارت از حركات و سكناتي است كه بر حسب اراده انسان عاقل از وي سر مي‌زند، احكام و قوانين عارضه آن را فروع دين خوانند و ابحاث مربوط به آن را علم فقه نامند، چه آن كه فقه در اصطلاح ديني عبارت است از يافتن احكام عمل و استخراج برنامه‌هاي مذهبي آن از منابع مربوط و مدارك تعيين شده، پس عمده علوم، با حفظ ترتيب از نظر اهميت و لزوم عبارت است از: علم كلام، علم اخلاق و علم فقه.

نيازي به توضيح نيست كه مهمترين مدرك شيعه درباره مسائل اعتقادي و اخلاقي و عملي، كتاب‌هاي چهارگانه زير است (الاصول‌الاربعه للمحمدبن ‌الثلاثه): 1ـ اصول كافي، تاليف محدث عظيم‌الشان محمدبن يعقوب كليني؛ 2ـ من لا يحضره‌الفقيه، تاليف ثقة‌المحدثين محمدبن علي‌بن بابويه ‌القمي؛ 3 و 4ـ تهذيب و استبصار، تاليف محقق عالي‌قدر محمدبن حسن طوسي. اگر چه كتاب‌هاي ديگري نيز موجود است كه مورد استفاه و جزء مدارك علوم مذهبي عالم تشيع است كه محدث جليل‌القدر محمدبن حر عاملي اغلب آنها را با كتاب‌هاي چهار گانه فوق گرد‌آورده و كتابي بزرگ به نام «وسائل‌الشيعه» قرار داده است كه فعلا از لحاظ اين كه جامع كتب اربعه و ساير مدارك معتبره است، يگانه مدرك اصيل و مرجع فقهي دانشمندان تشيع است. 

كتاب اصول كافي، يكي از كتاب‌هاي معتبر حديثي شيعه است. مؤلف آن، محدث بزرگ، محمدبن يعقوب كليني (متوفاي 329 هجري قمري) است كه با استادي و چيره‌دستي تمام در حديث و با تحمل رنج‌هاي فراوان، اين اثر ماندگار را تدوين كرد. در اين كتاب، مطالب گوناگوني درباره معارف اسلامي و انساني وجود دارد كه يكي از جنبه‌هاي آن، «اخلاق» است.

كتاب حاضر، خلاصه‌اي از جلد دوم اصول كافي است كه قسمت اخلاقيات آن در اينجا گنجانده شده، سندهاي احاديث كه مورد استفاده همه نيست و همچنين مكررات آن حذف شده، و چون غالب مراجعان ناآشنا به زبان عربي هستند، متون اخبار در اين كتاب در پاورقي و اصل آن به فارسي تنظيم شده است.

وضع اين مجموعه به صورت كتاب‌هاي لغت است، كلمه مورد نظر را ابتدا بر طبق حروف الفبا از فهرست پيدا كرده، سپس به خود كتاب مراجه بايد كرد.

چاپ هشتم كتاب «واژه‌هاي اخلاقي از اصول كافي (600 حديث اخلاقي در 127 موضوع)» در شمارگان 1500 نسخه، 188 صفحه و بهاي 15000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط