دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۰
محمد(ص)؛ الگو و مقتدايي نيکو براي جهانيان

چاپ نخست کتاب «محمد(ص) مقتداي نکو» تاليف محمدتقي خلجي از سوي موسسه انتشارات ميثم تمار منتشر و روانه بازار نشر شد.\

 به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، سيره عملي پيامبر اسلام(ص) را بازگو کرده، فضائل آن بزرگوار را از قرآن و روايات برمي‌شمرد.

حضرت محمد(ص) همچنان که نيکو منظر‌ترين انسان بود، نيکو خصال‌ترين نيز بود؛ مثل اعلاي همه زيبايي‌ها و خوبي‌هاي جهان، در کنار قداست و پاکي فرشتگان.

خداوند او را به خلق و خوي و فطرت کامل آفريده بود: «انک لعلي خلق عظيم». او سربلند زيستن و سربلند مردن را به انسان آموخت و هم او انسان را از زير طاق چرکين خور و خواب و خشم و شهوت، بيرون راند و قلاده ذلت و زبوني را از گردنش گشود و سنگيني‌هاي عرف و عادات غلط را از دوشش برداشت و برق شهامت را در چشمانش تاباند: «يضع عنهم اصرهم والاغلال التي کانت عليهم».

براي همين بود که خداوند نمونه‌هايي از رفتارها و خصلت‌هاي او را، در کتاب جاويدان خود ـ‌قرآن کريم‌ـ فرستاد و سپس مؤمنان را به قرائت و آموزش و عمل به آنها تشويق و ترغيب کرد: «لقد کان لکم في رسول‌الله اسوة حسنة».

مسلمانان، پيامبر اسلام(ص) را کامل‌ترين و در واقع «اشرف مخلوقات»؛ يعني کامل‌ترين و شريف‌ترين همه آفريده‌هاي خداوند مي‌دانند. خداوند همه فضايل و کمالات را که مقام بشري قابليت وصول بدان را دارد، به پيامبر اکرم(ص) ارزاني داشته است. بنا به سخن قرآن مجيد، او مقام پيامبري را خود کسب نکرده؛ بلکه خداوند او را به اين مقام برگزيده است: «بي‌گمان خداوند بر مؤمنان منت نهاد که از خودشان، فرستاده‌اي در ميان آنان برانگيخت که آيات وي را بر آنان مي‌خواند و آنها را پاکيزه مي‌گرداند و به آنها کتاب و فرزانگي مي‌آموزد و به راستي پيش از آن در گمراهي آشکاري بودند (آل عمران، آيه 164)».

افزون بر اين، همه فضايل در وجود او فعليت يافته است. از همين‌رو، مسلمانان او را نمونه کامل عياري براي زندگي بشري مي‌دانند که بايد از او تقليد و تاسي کرد. او «انسان کامل» است و قرآن مجيد خود از او به عنوان «نمونه‌اي نيکو» ياد کرده است که بايد سرمشق قرار گيرد: «لقد کان لکم في رسول‌الله اسوة حسنة لمن کان يرجوا الله واليوم الاخر و ذکر الله کثيرا؛ بي‌گمان براي شما در فرستاده خداوند، سرمشقي نيکوست، براي آن‌کس که به خداوند و به روز بازپسين، اميد دارد و خداوند را بسيار ياد مي‌کند(احزاب، آيه 21)».

پروفسور «آنه ماري شيمل» نويسنده، خاورشناس و مولوی شناس مشهور آلمانی در كتاب «محمد رسول‌الله(ص)» مي‌نويسد: «محمد(ص) برگزيده خداست؛ گزيده، مصطفي، به معني درست کلمه، اوست و به همين دليل، سنت او و روش زندگي او براي مسلمانان به صورت يگانه قانون معتبر براي اداره امور زندگي درآمد. همان گونه که پيامبر فرمود: "من اقتدي بي فهو مني و من رغب عن سنتي فليس مني؛ آن که به من اقتدا کند از من است و آن که سنت مرا دوست نمي‌دارد، از من نيست"؛ زيرا محمد(ص) هم‌چنان که قرآن مي‌گويد: "اسوه حسنه"، مقتدايي نکوست». 

زندگي پيامبر اکرم (ص) به ويژه در خلال 23 سال رسالت او، همواره براي مسلمانان سرمشق کامل عيار زندگي بشري تلقي شده است. همه نسل‌هاي پي در پي مسلمانان، از زمان رسول خدا(ص) تا زمانه ما، زندگي آن بزرگوار را، از آغاز تا انجام، بارها مورد مطالعه و بررسي قرار داده‌اند. دقيقا براي اين که همه مؤمنان مي‌خواسته‌اند از زندگي آن حضرت براي خود مايه‌هاي هدايت بيابند و به کليدهايي براي فهم و دريافت خواست خداوند و معناي کلام‌الله (قرآن مجيد) که در تماميت خود، در خلال دوران رسالت پيامبر اکرم(ص) از طريق ايشان و بر ايشان نازل شده است، دست يابند.
 
بيشتر مسلمانان ـ‌کم يا بيش‌ـ اطلاعاتي درباره زندگي حضرت رسول(ص) دارند. مثلا مي‌دانند که او در خانواده‌اي از قبيله قريش؛ برجسته‌ترين قبيله عرب حجاز و در مکه ديده به جهان گشود و در آغاز زندگي يتيم شده، در حمايت و سرپرستي جد و عموي خويش تربيت يافته و رشد کرده است. از همان آغاز جواني، آن‌چنان فضايل اخلاقي‌اي از خود نشان داده که حتي نزد همان کساني از قريش، که بعدا به مخالفت با او برخاستند، به «محمد امين» شهرت يافت. همه اطرافيانش او را دوست مي‌داشتند. فضايل او در زمينه برتري طبع و والايي همت و شفقت و مهرورزي بر ديگران، براي همه نظرگير بوده است.

مهم‌ترين رخدادها و خطوط کلي دوره بعثت، حتي پيش از آن، همواره نصب‌العين ذهن و ضمير و انديشه همه نسل‌هاي مسلمانان بوده است.

در زندگي پيامبر(ص) حوادثي رخ داد که مهم‌تر و قابل توجه‌تر از ديگر حوادث زندگي آن حضرت است . يکي از مهم‌ترين اين رخدادها که در قرآن مجيد نيز به تصريح به آن اشاره شده است، رخداد بسيار شگفت‌آور «معراج» است که پيامبر اکرم(ص) از «مسجدالحرام» به «بيت‌المقدس» برده شده و از آن جا با معجزه‌اي به «ملکوت» عالم عروج داده شده است: «سبحان الله الذي بعبده ليلا من المسجد الحرام الي المسجد القصي الذي بارکنا حوله لنريه من آياتنا؛ پاك است آن (خداوند) که شبي بنده خويش را از مسجد‌الحرام تا مسجد‌الاقصي برد ـ‌که پيرامون آن را خجسته گردانده‌ايم‌ـ تا از نشانه‌ها‌يمان بدو نشان دهيم(اسراء، آيه 1)».

در اين سير شبانه، افلاک را يکي پس از ديگري پشت سر نهاد تا آن که در عرش خداوند، به حضرت حق نزديک شد: «ثم دنا فتدلي* فکان قاب قوسين او ادني؛ سپس نزديک شد و فروتر آمد. آن‌گاه (ميان او و پيامبر) به اندازه دو کمان يا نزديک‌تر رسيد(نجم، آيه 8 و 9)».

چاپ نخست کتاب «محمد(ص) مقتداي نکو» در شمارگان 1200 نسخه، 360 صفحه و بهاي 50000 ريال راهي بازار نشرشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط