یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۰
ارتباط فلسفه سياسي پست مدرن غرب و انديشه سياسي اسلام

دكتراي علوم سياسي و مدرس دانشگاه اصفهان در حال نگارش كتابي درباره فلسفه سياسي است كه در آن را به صورت مطالعه تطبيقي به تصوير مي‌كشد.

دكتر امير مسعود شهرام‌نيا در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه از مدرسان اين حوزه است و با توجه به خلا‌ءهايي كه احساس كرده تصميم به تدوين اين اثر گرفته است، اظهار داشت: اين كتاب مي‌كوشد با تحليلي تطبيقي، وضعيت كنوني فلسفه سياسي و جريان آن را در جهان بررسي كند.

وي توضيح داد: در اين زمينه دو دسته كتاب منتشر شده‌اند، نخست آثاري كه به شرح و توصيف وضعيت موجود در اين زمينه مي‌پردازند و تعداد آنها نيز در بازار نشر كم نيست و دوم، كتاب‌هايي كه تحليل‌هايي از اين مساله ارايه مي‌دهند و تعداد آنها به‌نسبت اندك است. در اين اثر در پي آن بودم كه مطالعه تطبيقي در حوزه انديشه سياسي غرب در دوره پست مدرنيسم با انديشه اسلامي ارايه كنم.

نويسنده كتاب «پارلمانتاريسم در ايران» توضيح داد: پس از دوره مدرن، گروهي از انديشمندان به ويژه در حدود سه دهه پايان قرن بيستم، دوره جديد كه انسان به آن وارد شد را دوره پست مدرن ناميدند، در حالي كه برخي از انديشمندان همچنان معتقدند كه دوره مدرن تمام نشده است و همچنان در دوره مدرن به‌سر مي‌بريم. 

شهرام‌نيا ادامه داد: واقعيت اين است كه ميان اين دو ديدگاه مسايلي وجود دارد. برخي از انديشمندان تحت ‌تاثير يكي از اين ديدگاه‌ها، به طرح انديشه‌هاي خود پرداختنه‌اند و برخي ديگر نيز نظير انديشمندان اسلامي، فارغ از اين تقسيم‌بندي‌ها و چنين مباحثي، انديشه‌هاي خود را طرح مي‌كنند. من در اين كتاب در پي نوعي مطالعه تطبيقي‌ام و مي‌خواهم تاثير و تاثر آنها را بر يكديگر نشان دهم.

مترجم و مولف حوزه علوم سياسي اظهار گرد: هنوز نام مشخصي براي اين اثر انتخاب نكرده‌ام، با اين وجود حدود 20 درصد مطالب آن را گردآوري و تاليف كرده‌ام. پيش‌بيني مي‌كنم تا يك سال آينده تاليف اين كتاب را به پايان برسانم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها