جمعه ۱۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۵

«ماریو بارگاس یوسا» که ماه گذشته جایزه نوبل ادبی را دریافت کرد، انتشار رمان جدیدش با عنوان «رویای سلتی» در کشور آلمان را به جای انتشارات «سورکمپ» به انتشارات «روولت» واگذار کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، هنوز به طور دقیق مشخص نیست که برای ترجمه آلمانی این رمان چه عنوانی برگزیده شود.«یوسا» نویسنده 74 ساله اهل کشور «پرو» این رمان خود را روز چهارشنبه 3 نوامبر(12 آبان) در شهر مادرید رونمایی کرد.

این رمان در چاپ نخست خود در کشور اسپانیا و دیگر کشورهای اسپانیایی زبان در شمارگان نیم میلیون جلد منتشر و روانه کتابفروشی ها شده است.این رمان در کشور اسپانیا در نسخه اصلی خود مشتمل بر 452 صفحه و در انتشارت «آلفاگوآرا» به زیر چاپ رفته است. 

«یوسا» اگرچه مدت 34 سال تمام بدون استثنا انتشار آثارش در کشور آلمانی را به انتشارات مشهور سورکمپ محول می کرد اما چند اثر خود را نیز طی این سال ها در انتشارات «روولت» منتشر کرده است که رمان های «شهر و سگ ها» 1966 ، «خانه سبز» 1968و «عیش مدام : فلوبر و مادام بوآری» 1980 از جمله آن ها هستند. 

انتشارات سورکمپ با اظهار تاسف از این تصمیم «یوسا» ، در اطلاعیه ای اعلام کرد: ما مایل بودیم که انتشار اثر این نویسنده توسط ما، یعنی انتشارات آلمانی وی ، پس از کسب جایزه نوبل نیز ادامه داشته باشد. یک سخنگو در برلین قاطعانه این شایعه را رد کرد که سورکمپ از ابتدا انتشار این رمان را نپذیرفته بود.وی افزود که این اظهارات دلیلی برای تغییر انتشارات از سوی «یوسا» برای انتشار این رمان به دست نداده است. 

«یوسا» در عین حال در مادرید اظهار کرده که جایزه نوبل هنوز به وی زمانی برای کار نوشتن نمی دهد و قرار ملاقات های بسیار زیاد، زمان روتینی را که او به نوشتن اختصاص می داد، از بین برده است.او اظهار امیدواری کرد که فشار روحی این قرار های ملاقات موقتی باشد و او بتواند فعالیت ادبی خود را دوباره از سر بگیرد.برای این نویسنده، ادبیات بزرگترین تفریح به شمار می رود.«یوسا» در این زمینه اظهار داشت: «من در حالی که قلم در دست دارم خواهم مرد». 

این رمان که به آلمانی با عنوان «جنگ سلت» منتشر می شود، به روایت داستان زندگی «راجر کازمنت» (1864 تا 1916) دیپلمات ایرلندی می پردازد که در آغاز قرن 20 اعمال جنایتکارانه در کنگو در زمان حکومت استعماری «لئوپالد دوم» پادشاه بلژیک را محکوم کرد و به ویژه بعدها استثمار سرخپوستان برای تولید کائوچو در منطقه آمازون را رسوا کرده است. 

به گفته نویسنده این اثر، این کتاب برای مهمترین مقطع های زندگی «کازمنت» ارزش قائل است اما مشتمل بر ماجراهای داستانی بسیاری نیز هست.شخصیت اصلی این اثر یک شخصیت جذاب و رویایی است که نیمی قهرمان و نیمی انسان عادی است. 

«یوسا» خود به ادبایی که یک زندگی هیجان انگیز را تجربه می کنند رشک می برد ولی سبک زندگی او یک سبک کاملا متفاوت است.او یک برنامه کاری فشرده دارد و ساعات بسیار زیادی را در کتابخانه سپری می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها