دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۶
دیپلمات چینی تجربه 30 ساله‌اش را کتاب کرد

زو شیوپی دیپلمات چینی که سال ها به عنوان سفیر در اوکراین، لهستان و قزاقستان خدمت کرده، مناسبات کشورش با شوروی سابق و روسیه کنونی را تبدیل به کتاب کرد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روزنامه پیپل دیلی ، این کتاب که با عنوان «تاریخ زنده: چین، اتحاد شوروی و روسیه» منتشر شده، شرح دست اول بیش از 30 سال تجربه این دیپلمات چینی است و بیش از 50 سال مناسبات پر افت و خیز چین با شوروی و روسیه را از چشم اندازی ویژه به تصویر می کشد. نویسنده همچنین در این کتاب وقایع جذابی از مناسبات کشورش با اوکراین، لهستان و قزاقستان را شرح داده است.

زو که اکنون دوران بازنشستگی را پشت سر می گذارد، بخش قابل توجهی از کتاب را به شرح زندگی خود از جمله تولد، تحصیلات در دانشگاه مطالعات خارجی چین و آشنایی اش به زبان روسی اختصاص داده است. او در سال 1973 بعد از فارغ التحصیل شدن، وارد وزارت خارجه چین شد و بعد از مدتی به عنوان رییس بخش شوروی و اروپای شرقی وزارت خارجه چین تعیین شد و بعد ها نیز به او را به عنوان سفیر در 3 کشور اوکراین ، لهستان و قزاقستان منصوب کردند.این دیپلمات کارکشته، اکنون عضو کمیته مشورتی سیاست خارجی وزارت امور خارجه چین است و همزمان چند سمت مشورتی دیگر نیز بر عهده دارد.

زو در کتاب خود همچنین شرح داده که چگونه از ابتدا آرزوی تبدیل شدن به یک دیپلمات را در سر داشته و همچنین سعی دارد شرحی از وظایف یک دیپلمات به خوانندگان ارایه کند. او بعد از فارغ التحصیل شدن در رشته زبان روسی، بيشتر وقت خود را صرف مناسبات چین با شوروی و بعد هم روسیه کرده و البته بعد ها ، سایر کشور های منطقه اروپا- آسیا نیز به حوزه او افزوده شده اند.

زو بخش های دیگر کتابش را به وقایع مهم روابط چین با اوکراین، لهستان و قزاقستان از جمله ساخت خط لوله خارجی چین، وقایع و تلاش های مربوط به برگزاری بازی های المپیک در چین و همچنین برگزاری نمایشگاه اکسپو شانگهای در سال 2010 اختصاص داده است. نویسنده می گوید: اگر این کتاب بتواند به خوانندگان جوان کمکی کند، خرسند خواهم شد، زیرا آخرین رویای من به عنوان یک دیپلمات نیز محقق خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها