یکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۶
ضرورت رسيدگي مادي و معنوي به انديشمندان

شصتمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «خردنامه صدرا» به سردبیری آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای از سوی انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این فصلنامه به انتشار مقالات و تحقیقات پژوهشی در حوزه فلسفه و علوم عقلی به طور عام و فلسفه اسلامی به طور خاص می‌پردازد که در این میان آثاری که به بررسی، تحلیل و نقد در حوزه «حکمت متعالیه» اختصاص دارد، از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

انتشار فصلنامه «خردنامه صدرا» از بهار 1374 به مدیر مسوولی و سردبیری آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای آغاز شد و اين نشريه تاکنون به‌طور منظم منتشر می‌شود. این فصلنامه از شماره 45 دارای درجه علمی - پژوهشی شده است.

مدير مسوول فصلنامه، سخن خود را در سرآغاز اين شماره به لزوم رسيدگي مادي و معنوي به انديشمندان كشورمان اختصاص داده است. ايشان درباره مقام عالي علم و احترام عالم و حكيم مي‌نويسد: «سخن درباره مقام عالي علم و حكمت و اهميت و احترام عالم و حكيم، فراوان گفته شده و مي‌شود. قرآن و حديث -‌كه منبع اصلي انديشه و عمل مسلمين است- در اين باره سنگ تمام گذاشته است و بزرگان كشور نيز در اين باره سخن گفته‌اند. اما شگفت اينجاست كه وقتي پاي تجربه به ميان مي‌آيد، در بسياري موارد و مواقع اين سلسله شريفه حكمت‌مداران و مقام علوم و معارف، در آخر صف‌الطاف صاحب منصبان قرار مي‌گيرند و به قول سعدي همچون حلقه درب خانه در عين وابستگي به آن، از مجموعه درون خانه، خارج و از برخورداري از مزاياي آن محرومند!
يكي از اموري كه در برنامه‌هاي مالي و اداري دولتي و دانشگاه‌ها و حوزه‌ها كمتر مورد توجه و عنايت خردمندانه قرار مي‌گيرد، بي‌توجهي به مساله رفاه معنوي و روحي اصحاب حكمت و دانش است، با آنكه همه‌كس رابطه مستقيم فراغت روحي و فكري و رفاه جسمي و بدني و نقش آن را در توليد فكر و علم به خوبي مي‌دانند و بر زيان "روحيه و رفاه" نداشتن اصحاب دانش براي دانش و تعالي آن آگاهند.»

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای در ادامه به تلاش‌هاي «بنياد حكمت اسلامي صدرا» در دهه گذشته براي حفظ شوون فلسفه و اصحاب آن و تامين نسبي مسائل رفاهي آنان و تاسيس مركزي به نام «خانه حكمت و فلسفه» اشاره مي‌كند و در ادامه براي جامه عمل پوشانيدن به اين مهم خطاب به دولت اين‌گونه مي‌نويسد: «بنياد حكمت اسلامي صدرا در دهه گذشته، به منظور حفظ شوون فلسفه و اصحاب آن و تامين نسبي مسائل رفاهي آنان و براي رفع اين مشكل، بدرخواست برخي از اساتيد فلسفه، سرانجام مركزي به نام "خانه حكمت و فلسفه" تاسيس و آن را به ثبت رساند تا بتواند ضمن دفاع از حقوق و شان اساتيد و محققان حوزه و دانشگاه، براي فراغ خاطر و صرف ايام و اوقات فراغت آنان اقدامات لازم را انجام دهد و مكان مناسبي را براي اين كار ـ‌كه شامل كتابخانه، ورزش، استراحت، ديدارهاي صنفي و رسيدگي به سلامتي جسماني و اطمينان از آن بود‌ـ آماده سازد.
اما از اميد و آرزو تا تحقق آن، راه درازي هست و با وجود طرح گاه‌گاه آن و علي‌‌رغم بودجه‌هاي كلاني كه در كشور صرف كارهاي سطحي يا بي‌فايده مي‌شود؛ هنوز دستي آشنا برنخاسته و براي برپايي اين موسسه مهم و ضروري، مددي از راه نرسيده است. شايد علت اصلي اين بي‌عنايتي‌هاي دستگاه‌هاي مسوول و مجري، عدم اذعان و اعتقاد باطني آنان بر اهميت عالم و علم و تقدم و اولويت آن بر فن و فناوري يا هنر و هنرورزي يا مانند آنها بوده است. كه اين خود مساله‌اي شايسته بررسي مي‌باشد.
چرا بايد در كشوري كه براي "نگهداري" و حفظ سلامت مادي اشياء و اموال مادي بودجه‌ها و تلاش‌ها صرف مي‌شود اما براي حمايت و حراست معنوي از اشخاص و انسان‌هاي فرهيخته و به اصطلاح رايج اداري و براي "نگهداري" آنها فكر موثر نمي‌شود و براي فراغت خاطر و بهره‌گيري از آن و حمايت معنوي از آنان و جايي كه براي اين منظور ديده شده ـ‌تا آسايش فكر و روح آنان تامين گردد و از برخي دغدغه‌هاي زندگي دور شوند‌ـ بودجه كافي تخصيص نمي‌يابد؟
از دولت محترم مي‌خواهيم به دليل اهميت نقش انديشه و انديشمندان و فراغ خاطر آنان و براي تشويق عملي ـ‌نه زباني‌ـ اصحاب معارف و حكمت و فلسفه به اين تذكر رسيدگي نمايند و به مركز مذكور كه براي رفاه آنان فراهم شده توجه خاص مبذول و حمايت مادي و معنوي منظور گردد.»

شماره شصتم «خردنامه صدرا» با سرمقاله مدير مسوول آن آغاز مي‌شود و با مقاله دكتر قاسم پورحسن با عنوان «جلال‌الدين دواني و احياي انديشه فلسفه سهروردي» ادامه مي‌يابد. «قاعده الواحد و مساله نخستين افاضه باري تعالي» از دكتر منصور ايمانپور، «زمان و هستي از ديدگاه ملاصدرا» از دكتر مهدي نجفي‌افرا، «نقد و بررسي مهمترين تقريرهاي برهان صديقين» نوشته دكتر صالح حسن‌زاده و «ابن‌سينا و موضوع مابعدالطبيعه؛ بازخواني يك مساله» اثر سيدمحمد منافيان، از ديگر مقالات به چاپ رسيده در اين فصلنامه‌اند.

همچنين «نوآوري‌هاي فلسفي شهيد سيدمصطفي خميني در الهيات بالمعني‌الاعم» به قلم دكتر زهرا مصطفوي و «جايگاه معرفتي علت از منظر ابن‌سينا» اثر مشترك امير عويطي پور ديلمي و دكتر محمد سعيدي‌مهر، مقالات ديگر اين شماره «خردنامه صدرا» را تشكيل مي‌دهند.

در انتهاي اين شماره فصلنامه، طبق روال هميشگي آن، چكيده‌اي از مقاله آيت‌الله سيدمحمد خامنه‌اي با عنوان «زندگي، مكتب، و شخصيت صدرالمتالهين» و خلاصه چكيده مقالات به انگليسي، خلاصه سخنراني‌هاي برگزيده چهاردهمين همايش بزرگداشت حكيم صدرالمتالهين شيرازي(ملاصدرا) كه در اول خرداد سال جاري برگزار شد نيز به چاپ رسيده است.

شصتمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی «خردنامه صدرا» در 144 صفحه و بهای 10000 ريال راهی بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط