چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۰
تشخيص مشكلات زبان‌شناختي كودكان با كتاب «آزمون رشد زبان»

كتاب «آزمون رشد زبان» از سوي انتشارات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به چاپ سوم رسيد. اين كتاب علاوه بر سنجش، شناسايي و تشخيص مشكلات زبان شناختي كودكان، در فعاليت‌هاي پژوهشي نيز قابل استفاده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مجموعه كتاب «آزمون رشد زبان» به قلم «دونالد دي. هاميل» و «فيليس اِل. نيو‌كامر» به رشته تحرير درآمده كه شامل سه كتابچه با عناوين «مجموعه تصاوير آزمون رشد زبان»، «راهنماي اجراي آزمون» و «كتابچه ثبت نمرات و رسم نيمرخ آزمون رشد زبان فارسي» است.

آزمون رشد زبان از باسابقه‌ترين، رايج‌ترين و جامع‌ترين آزمون‌ها در حوزه سنجش رشد زباني كودكان چهار تا هشت سال به كار مي‌رود و مبتني بر مدلي دو بعدي است كه در يك بعد آن، نظام‌هاي زبان شناختي با مولفه‌هاي گوش كردن و صحبت كردن قرار دارد و در بعد ديگر آن، مختصات زبان‌شناختي با مولفه‌هاي معناشناسي، نحو و واج شناسي قرار دارد كه مولف در كتاب «آزمون رشد زبان» به توضيح هر يك از آنها پرداخته است.

همچنين اين آزمون تنها آزمون رشد زبان است كه به زبان فارسي، استاندارد شده است.

نتايج نشان داده است اين آزمون كه مولف در كتاب «آزمون رشد زبان» به معرفي آن پرداخته، از اعتبار و روايي بالايي برخوردار است؛ به گونه‌اي كه مي‌توان از اين آزمون در فعاليت‌هاي پژوهشي نيز استفاده كرد.

متخصصان، مربيان، روان‌شناسان، درمانگران گفتار و زبان، استادان دانشگاه و دانشجوياني كه به كار پژوهشي در حوزه گفتار و زبان فارسي مشغولند، از جمله كساني‌اند كه مي‌توانند از اين كتاب بهره ببرند.

چاپ سوم كتاب «آزمون رشد زبان» اثر مشترك «دونالد دي. هاميل» و «فيليس اِل. نيو كامر» با ترجمه دكتر سعيد حسن‌زاده و اصغر مينايي در شمارگان 1000 نسخه و بهاي 150 هزار ريال از سوي انتشارات مطالعات آموزش و پرورش راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط