پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۲
«برادران حسود» از «سلم» و «تور» آمدند

شاهنامه، اثري است براي همه‌ي دوران‌ها و براي همه‌ي انسان‌ها، چه بزرگ، چه كوچك. به همين دليل هم، انتشارات «گوهر انديشه»، شاهنامه را به زباني ساده براي بچه‌ها منتشر كرده است.

ايبنا نوجوان: اين اثر فردوسي كه تا كنون به بيش از 30 زبان دنيا ترجمه شده است، براي همه‌ي نسل‌ها و انسان‌ها سروده شده، چرا كه سرشار از داستان‌ها و قصه‌هاي شيرين و عبرت‌آموز است. 

به همين دليل هم حيف است كه بچه‌هاي ما با اين اثر بزرگ حماسي آشنا نشوند. پس بهتر است تا دير نشده، خواندن مجموعه‌ي «داستان‌هاي شاهنامه» را كه انتشارات «گوهر انديشه» به چاپ رسانده شروع كنيد. 

اين مجموعه توسط «مرواريد تقي بيك» دبير صفحه‌ي شاهنامه‌ي هفته‌نامه‌ي «امرداد»، به زباني ساده و متناسب با گروه‌هاي سني «ب» و «ج» به نگارش درآمده است.

پيش از اين ما، عناويني از اين مجموعه را به شما معرفي كرده‌ايم و اكنون مي‌خواهيم شما را با 3 جلد آخر اين مجموعه نيز آشنا كنيم.

جلد دهم اين مجموعه كه «برادران حسود» نام دارد، درباره‌ي پسران فرمانرواي ايران، «فريدون شاه» است. 
«فريدون شاه سه پسر داشت. او سرزمين پهناور را به سه بخش تقسيم كرد: روم و غرب كشور را به پسر بزرگش كه «سلم» نام داشت سپرد. سرزمين ترك و چين را كه به آن توران مي‌گفتند به پسر دوم يعني «تور» سپرد و ايران و عربستان را به كوچك‌ترين پسرش به نام ايرج سپرد.» 

اما مدتي بعد «سلم براي اين‌كه پدرش ايران را كه آبادترين و زيباترين سرزمين بود به ايرج سپرده است به برادر كوچك‌تر حسودي كرد. او نامه‌اي به تور نوشت و او را هم با خود هم نظر كرد و همين حسادت باعث شد تا دو برادر بدذات كه نه از خدا مي‌ترسيدند و نه از پدر شرم مي‌كردند برادرشان را با بي‌رحمي به قتل برسانند غافل از اين كه يك روز به سزاي كار زشتي كه انجام دادند و سنمي كه به برادر كوچك ترشان كردند خواهند رسيد.

جلد يازدهم اين مجموعه، «منوچهر، جنگ‌جوي جوان» نام دارد كه به آماده شدن «منوچهر»، نوه‌ي «فريدون‌شاه» براي انتقام‌‌گيري خون «ايرج» مي‌پردازد. 

و سرانجام، جلد دوازدهم اين مجموعه با عنوان «شكست ستم‌گران»، به جنگ منوچهر با تور و سلم پرداخته: «لشكر سلم و تور و سپاه ايران در همان دشت سرسبزي كه ايرج، بي گناه و ناجوانمردانه كشته شده بود، به هم رسيدند. جنگ سختي بين دو لشكر درگرفت. جنگ‌جويان و پهلوانان هر دو سپاه بسيار قوي و ماهر بودند. آن‌ها چندين روز با هم جنگيدند، تا اين‌كه دليرمردان ايراني پيروز شدند و منوچهر خودش، حق دو برادر ستم‌گر، سلم و تور را كف دستشان گذاشت و آن‌ها را از بين برد.»

«مجموعه داستان‌هاي شاهنامه» كه تصويرگري آن به سبك كُلاژ، توسط «شيلا خزانه‌داري» انجام شده، در شمارگان 5000 نسخه به چاپ رسيده است.
هر يك از كتاب‌هاي اين مجموعه 700 تومان قيمت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط