سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۵
مناسبات سياسي و اجتماعي در نامه‌هاي ايراني

«آيين دبيري» عنوان كتابي است كه بخشي از مناسبات سياسي و اجتماعي ايران در دوره‌هاي پيشين را شرح مي‌دهد. نويسنده اين اثر به دبيران مي‌‌آموخت كه طبقات مختلف اجتماعي چگونه مورد خطاب قرار دهند.

اكبر نحوي، مدرس دانشگاه شيراز و مصحح اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: اين كتاب نسخه‌اي خطي است كه عنوان مشخصي ندارد. پيش از اين نيز تصحيحي از اين اثر با عنوان «دستور دبيري» به چاپ رسيده بود.

وي با بيان اين كه «به نظر مي‌‌رسد عنوان "آيين دبيري" همان عنوان اصلي كتاب باشد» گفت: محمد بن عبدالخالق ميهني كه در قرن ششم هجري و حدود سال 550 اين اثر را تاليف كرد، تجربياتش در حرفه دبيري را در اختيار مخاطب قرار داد.

مدرس دانشگاه شيراز ادامه داد: ميهني بايد و نبايدهاي اين حرفه را كه در دربارهاي قديم ايران وجود داشت، بيان مي‌كند و به اين صورت بخشي از مناسبات سياسي و اجتماعي ايران در آن دروان را آشكار مي‌سازد.

وي افزود: تصحيح اين اثر با استفاده از يك نسخه انجام شده است، زيرا تنها يك نسخه از آن در دست بود. يادداشت‌هاي فراواني نيز به پايان كتاب افزوده شده‌اند كه حجمي تقريبا برابر با متن كتاب دارند. اين يادداشت‌ها شامل توضيح مطالب دشوار، تلميحات و اشارات و تعليقات است.

نحوي درباره حرفه دبيري گفت: دبيران مسووليت نامه‌نگاري‌هاي دربار به‌ويژه پادشاهان را بر عهده داشتند، چرا كه پادشاهان معمولا بي‌سواد بودند يا سواد كافي براي نوشتن نامه نداشتند.

مدرس دانشگاه شيراز در پايان خاطرنشان كرد: اين كتاب به دبيران قالب‌هاي نامه‌نگاري رسمي را مي‌آموخت، نظير اين كه چگونه و با چه عناويني طبقات مختلف اجتماعي را مورد خطاب قرار دهند.

چاپ نخست كتاب «آيين دبيري» از سوي مركز نشر دانشگاهي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط