دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۷
دست‌نوشته‌هايي از تاريخ ادبيات كلاس‌هاي دارالفنون

دكتر حسن رهاورد طي چند مرحله آثار ارزشمندي از كتابخانه شخصي اش را به كتابخانه مجلس اهدا كرد و سرانجام ساير كتاب‌ها، دست‌نوشته‌ها، نشريات و نسخه‌هاي اسنادي اش را فروخت. وي چند روز پيش نيز نسخه ارزشمند دست‌نويسي از تاريخ ادبيات ايران را كه در كلاس‌هاي استاد همايي در مدرسه دارالفنون به رشته تحرير در آورده بود، همراه تعدادي عكس و چند دست‌نوشته به اين كتابخانه هديه كرد._

علي ططري، مدیر مرکز اسناد مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره گفت: دست‌نوشته‌هاي اين مجموعه كه مربوط به تقريرات استاد همايي‌اند، از نظر زماني به اواخر دوره پهلوي اول اختصاص مي‌يابند. اين تقريرات دروسي‌اند كه استاد «جلال‌الدین همايي» در فاصله سال‌هاي 1315 تا 1318 در كلاس‌هاي درس تاريخ ادبيات كه در آن زمان «تاريخ‌الشعرا» ناميده مي‌شد، بيان كرده است.

وي توضيح داد: اين درس‌ها را دكتر حسن رهاورد كه از شاگردان استاد همايي بود، في‌المجلس به رشته تحرير درآورده است. اين مجموعه كه در مجلدي چرمي و نفيس قابي از كتابي دست‌نويس بر خود گرفته است، حجمي حدود 500 صفحه دارد و نكات مهمي را درباره تاريخ ادبيات ايران پس از اسلام و شعراي به‌نام ايراني دربر دارد و سبك‌هاي ادبي كه در ايران شكل گرفتند را تشريح مي‌كند.

كارشناس اسناد با اشاره به اين كه نكات ظريفي درباره شاعران به‌نام ايراني نظير فردوسي، خاقاني، حافظ و دقيقي در اين اثر يافت مي‌شود، گفت: اين مجموعه كه تاكنون حتي مشابه آن نيز در دسترس نبوده، اكنون در حال بررسي و بازبيني است.

دبیر شوراي ارزيابي اسناد كتابخانه مجلس يادآور شد: همچنين در مجموعه اهدايي اخير 30 قطعه «شيشه عكس» كه هنوز ظاهر نشده‌اند، از زنان دوره قاجار، تصاويري از نقاشي‌هاي كمال‌الملك، برخي رجال تاريخ معاصر و ... جاي دارند كه قرار است به زودي با تلاش واحد شنيداري ـ ديداري مركز اسناد كتابخانه مجلس ظهور يابند و براي تكميل پژوهش‌ها، يافته‌ها و تحقيقات تاريخ معاصر ايران و رشته‌هايي نظير تاريخ سياسي و مردم‌شناسي در اختيار پژوهشگران قرار گيرند يا در شمار طرح‌هاي پژوهشي اين مركز كه در قالب كتاب منتشر مي‌شوند، نويسندگان و محققان را ياري رسانند. 

جلال‌الدين همايي، متخلص به سنا، فرزند ميرزا ابوالقاسم، سال 1278 هجري شمسي در اصفهان متولد شد. همايي پس از فراگيري علوم مقدماتي، علوم منقول و ادبيات عرب را نزد انديشمندان عصر آموخت و تا درجه اجتهاد پيش رفت. همايي از سال 1302 شمسي وارد خدمت فرهنگ شد و چندي در دبيرستان‌هاي تبريز به تدريس ادبيات فارسي اشتغال ورزيد. سال 1306 به تهران منتقل شد و در دبيرستان دارالفنون به تدريس پرداخت. سپس به استادي دانشگاه تهران رسيد و در دانشكده ادبيات و دانشكده حقوق، عهده‌دار تدريس شد. گذشته از مقالات تحقيقي و انتقادي وي در مجلات كشور ، تاليفات متعددي نيز از وي به چاپ رسيدند. جلال الدين همايي سرانجام در 28 تير ماه سال 1359 دار فاني را وداع گفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط