دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۵
طالقاني در «چهره‌هاي ايراني» ماندگار مي‌شود

نويسنده و مترجم حوزه علوم اجتماعي و سياسي، نخستين جلد از مجموعه «چهره‌هاي ايراني» را با عنوان «طالقاني، آن پير پاك ما» در نوبت چاپ دارد. اين كتاب به مجموعه يادها، خاطرات و تصاويري اختصاص دارد كه «غلامرضا امامي» نويسنده اين اثر از برخوردهاي خود و سفرهايي كه با آيت‌الله طالقاني داشته، كوله‌باري اندوخته است._

غلامرضا امامي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار كرد: اين آثار را بر اساس خاطرات مكتوبي كه از سال‌هاي گذشته دارم مانند، پازلي در كنار يكديگر قرار مي‌دهم و به رشته تحرير درمي‌آوردم. البته در اين راه مي‌كوشم آنچه ديده‌ام را صادقانه بيان كنم و قضاوت را برعهده خوانندگان اثر بگذارم.

وي با اشاره به اين كه خواننده پس از خواندن آثار اين مجموعه تصويري از زمان، زادگاه و زندگي بزرگ‌مردان سرزمين ايران را در دل و ديده خود بازسازي مي‌كند، گفت: كتاب «طالقاني، آن پير پاك ما» به ياد يكصدمين سالگرد ولادت طالقاني از سوي نشر افق منتشر خواهد شد.

امامي نخستين خاطره ديدار خود با طالقاني را مربوط به 16 سالگي خود و در حدود سال‌ 1344 عنوان كرد كه اين بزرگ‌مرد تاريخ ايران به شهر مشهد مسافرت كرده بود. وي گفت: پس از آن مدت‌ها گذشت و ما به تهران سفر كرديم و به دليل نزديكي منزلمان با محل اقامت اين شخصيت سياسي، ديدارهاي من با ايشان افزايش يافت، حتي به دعوت وي سفري به همراه فرزندان ايشان به «گليرد» روستاي زادگاه طالقاني داشتم كه حدود يك هفته طول كشيد و خاطرات به ياد ماندني را در ذهنم برجاي گذاشت.

مترجم مسلط به زبان‌هاي ايتاليايي و عربي با اشاره به اين كه در اغلب آثار، بر شخصيت سياسي طالقاني تكيه شده است، درباره ويژگي‌هاي اين كتاب تصريح كرد: اين اثر رنگين‌كماني از يادهاست كه بر جنبه‌هاي انساني، مهرباني و آزادگي اين رادمرد بزرگ اختصاص دارد؛ يادهايي به آبي آسمان و سبزي جنگل. اين نوشتار بيشتر بر ابعاد روابط فردي و اجتماعي طالقاني تاكيد دارد، چرا كه به گمانم طالقاني خورشيدي است كه براي ابد، روزها و شب‌هاي ما را روشن مي‌كند.

نويسنده كتاب «آی ابراهیم» با اشاره به اين كه در نظر دارد مجموعه «چهره‌هاي ايراني» را تا 10 جلد ادامه دهد، گفت: دومين جلد اين مجموعه با نام «جلال آل قلم» به يادها، تصاوير و نامه‌هايي كه از جلال آل‌احمد دارم، اختصاص دارد. همچنين جلدهاي ديگر اين مجموعه را «شريعتي؛ شاهد زمانه» و اثري درباره استاد محمدرضا حكيمي تشكيل مي‌دهند. 

وي توجه به برخي از چهره‌‌هاي غير ايراني را نيز از ديگر اقدامات خود در تكميل اين مجموعه خواند و توضيح داد: «بن‌بلا» نخستين رييس جمهور الجزاير آزاد و «اومبرتو اكو» نويسنده شهير ايتاليايي و خالق كتاب «به‌نام گل سرخ» از ديگر شخصيت‌هاي آثار اين مجموعه‌اند.

پژوهشگر و نويسنده حوزه علوم اجتماعي و كتاب‌هاي سياسي با اشاره به اين كه ترجمه‌اش از كتاب «لبخند بي‌لهجه» اثر فيروزه جزايري به زودي از سوي نشر هرمس منتشر خواهد شد، از به بازار آمدن ششمين چاپ «گفت و گوهای اوریانا فالاچی» توسط نشر افق خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط