دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
تازه‌هاي نشر كتابخانه مجلس در راهند

مسوول انتشارات كتابخانه مجلس با اشاره به اين كه پژوهش‌هاي عده زيادي از محققان كه قراردادهاي پژوهشي با كتابخانه مجلس داشتند، به پايان رسيده، از انتشار تعدادي آثار در حوزه‌هاي گوناگون ادبي، فرهنگي، هنري و تاريخي‌ خبر داد.\

كاظم آل‌رضا در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان داشت: اين آثار علاوه بر تصحيح در شمار تاليف، تدوين، بازنويسي و بازنگري قرار دارند كه از اين ميان مي‌توان كتاب «ميرداماد» رانام برد كه تاليف احوال و آثار اين انديشمند حوزه فلسفه از سوي علي اوجبي است.

وي همچنين تصحيح كتاب «نصوص الكلم علي كتاب فصوص الحكمه» را كار ديگري از علي اوجبي برشمرد و گفت: اين كتاب اثري از «ابو فراس بدرالدين حلبي» است كه بر اساس «فصوص الحكمه» فارابي به رشته تحرير در آمده است.

آل‌رضا انتشار كتاب‌هاي «ديوان آذري اسفرايني» شاعر شيعي قرن نهم هجري با تصحيح محسن كياني و سيدعباس افضلي را از ديگر آثار در دست چاپ انتشارات كتابخانه مجلس برشمرد و افزود: اين مركز كتاب «اسناد فارس، دوره دوم و سوم مجلس شوراي ملي» را نيز در نوبت چاپ دارد. پژوهش بر اين مجموعه را «منصور نصيري‌طيبي» به انجام رساند.

مسوول انتشارات كتابخانه مجلس يكي از آثار ويژه اين دوره را كتاب «الشقائق النعمانيه في العلماء الثمانيه» كه شرح حال دانشمندان عثماني و دانشمندان ايراني مهاجر به دربار عثماني را توصيف مي‌كند، ذكر كرد و گفت: اين اثر در شمار كتاب‌هاي مرجع به شمار مي‌آيد و از آن جهت كه پيش از اين اطلاعاتي در اين حوزه در دست نداشتيم، با اهميت است. پيش از اين كتاب‌هايي درباره دانشمندان ايراني كه به هند مهاجرت كرده بودند، به چاپ رسيده، اما اطلاعات ما درباره دانشمندان دربار عثماني و انديشمندان ايراني كه به دربار آنها سفر كردند، نداشتيم.

وي ادامه داد: سيد محمدمنصور طباطبايي تصحيح اين كتاب را بر عهده دارد. اصل اين نسخه به «تاش كبري‌زاده» در قرن دهم هجري بازمي‌گردد. 

تمامي اين آثار طي يك ماه آينده روانه بازار نشر خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط