یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۴
همایش «موسیقی شعر حافظ» برگزار می‌شود

همایش «موسیقی شعر حافظ» از فردا(۱۹ مهر) با حضور سخنرانان، استادان و علاقه‌مندان این حوزه به مدت دو روز در شهر کتاب مرکزی برگزار می‌‌شود. نخستین سخنرانی‌های دو روز همایش به ترتیب توسط محمدعلی اسلامی‌ندوشن و میرجلال‌‌الدین کزازی ارائه می‌شوند.

علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی شهر کتاب در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره عنوان سخنرانی‌های همایش «موسیقی شعر حافظ» گفت: در روز نخست این همایش پس از اجرای دو غزل موسیقی و ارائه گزارش، نخستین سخنرانی توسط محمدعلی اسلامی‌ندوشن و پیرامون موضوع «چرا از حافظ فال می‌گیرند» ارائه می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: سخنرانی دوم به مبحث «ظهور خودانگیخته هنر ونقد نظریه محاکات در آراء حافظ» اختصاص دارد و حسن بلخاری پیرامون این موضوع صحبت می‌کند. «مختصات موسیقایی شعر حافظ»، «بخش موسیقی آفرینی عناصر واژگانی در غزل حافظ» و «پایان قصه گیسوی یار» عنوان دیگر سخنرانی‌های روز نخست هستند که به ترتیب توسط محمدجواد عظیمی، دره دادجو و سید‌جواد مرتضایی ارائه می‌شوند.

معاون فرهنگی شهر کتاب در تشریح عنوان سخنرانی‌های روز دوم همایش اظهار داشت: نخستین سخنرانی روز دوم را میرجلال‌الدین کزازی با موضوع «حافظ و خرم‌ترین خنیا» ارائه می‌کند. در ادامه نیز نگار بوبان درباره مبحث «موسیقی اصوات در غزل حافظ» به ایراد سخنرانی می‌پردازد.

وی ادامه داد: «مجملی در کلیات موسیقی شعر حافظ»، «ظرافت‌های شعر حافظ در ردیف و قافیه» و «آفرینش‌گری موسیقایی در شعر حافظ» موضوع دیگر سخنرانی‌های روز دوم همایش هستند و به ترتیب توسط مرتضی کاخی، حمیدرضا شایگان‌فر و مهدی فیروزیان ارائه می‌شوند.

محمدخانی در پایان یادآور شد: اجرای موسیقی نیز از دیگر برنامه‌های این همایش است. تعدادی از غزل‌های حافظ که طی 10 سال اخیر در آرامگاه او اجرا شده‌اند در همایش «موسیقی شعر حافظ» نیز اجرا می‌‌شوند.

همایش «موسیقی شعر حافظ» به مناسبت روز بزرگداشت حافظ شیرازی، از سوی شهرکتاب مرکزی و با همکاری موسسه‌ فرهنگی، پژوهشی دانش‌نامه‌ فارس و موسسه‌ آموزش عالی حافظ شیراز برگزار می‌شود.

این همایش در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه(19 و 20 مهر) از ساعت 15 در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط