یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۶
نگاهي به اقدامات زنان در تاريخ سياسي اجتماعي ايران

نويسنده حوزه علوم سياسي، كتاب «زنان در تاريخ سياسي اجتماعي ايران» را در نوبت چاپ دارد. اين كتاب نقش سياسي عده‌اي از زنان ايران طي 100 سال اخير يعني از انقلاب مشروطه به اين سو را بررسي و برخي از چهره‌هاي مثبت و منفي آن دوره را معرفي مي‌كند.\

رضا رمضان‌نرگسي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در اين باره اظهار كرد: اين اثر تحقيقي درباره عده‌اي از زنان تاثيرگذار در تاريخ سياسي ايران در سده اخير است كه برخي نيز تاثيرات منفي داشتند. اين كتاب با معرفي آنها مي‌كوشد الگوهاي مثبت و منفي را براي درس‌آموزي زنان امروز معرفي كند.

پژوهشگر حوزه علوم سياسي با اشاره به اين كه اين كتاب را در سايه تكيه بر اسناد و مدارك تاريخ معاصر گردآوري كرده است، گفت: اين پژوهش با نگاهي انتقادي نسبت به رخدادهاي منفي، مي‌كوشد زمينه‌اي را براي تحليل‌هاي مقايسه‌اي خوانندگان فراهم آورد.

وي با بيان اين كه در تصميم‌گيري‌هاي تاريخ سياسي ايران زنان نقش‌هاي اساسي، اما پشت‌پرده‌اي داشتند كه كمتر در مكتوبات به آنها اشاره شده است، يادآور شد: با وجود آن كه زنان خوب فراواني در تاريخ سياسي داريم، اما در اين تحقيق تنها توانستم اطلاعات كامل يكي از آنان را كه به تنهايي مي‌توان كتابي درباره وي نوشت را بيابم و در كنار معرفي اقدامات وي، از پنج زني كه تاثيرات مخرب و سويي در اين دوره داشتند، ياد كنم.

رمضان‌نرگسي افرادي مانند «صديقه دولت‌آبادي» و «نورالهدي منگنه» را از جمله زناني خواند كه در اين كتاب فصلي به آنها اختصاص دارد و گفت: آنها از فعالان جريان كشف حجاب در ايران بودند. «فاطمه سياح» خواهر زاده حاج سياح و «مهرانگيز منوچهريان» از طرفداران فمينيسم در ايران نيز ديگر شخصيت‌هاي منفي اين كتاب را شكل مي‌دهند.

وي «انيس الدوله» ملكه ناصرالدين شاه را بانوي مثبتي ياد كرد كه با وجود آن كه در دربار ناصرالدين شاه حضور داشت، اقدامات خوبي به ثمر رساند و افزود: يكي از اقدامات وي، فعاليت براي ايجاد مدارسي بود كه تعليم و تربيت دختران را برعهده داشتند.

نويسنده حوزه علوم سياسي تبيين افكار و انديشه‌هاي زنان يادشده و ارتباط آنان با دربار، فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي و ... را از جمله مباحثي خواند كه در معرفي چهره سياسي اجتماعي اين زنان مورد توجه قرار گرفته‌اند.

رمضان‌نرگسي با بيان اين كه در هر تصميم سياسي كه در ايران گرفته مي‌شد، زنان نيز سهم و نقشي داشتند، عنوان كرد: با اين وجود، مطالب و يافته‌هاي اندكي در اين باره موجود است. درباره زنان متجدد مطالب فراواني وجود دارد، اما در تحقيق درباره زنان سنتي اطلاعات و منابع چنداني در دسترس نيست، به ويژه درباره زنان مذهبي كه در پشت پرده در فعاليت‌هاي اجتماعي نقش داشتند.

نويسنده سياسي با اشاره به اين كه اين كتاب تنها تبيين رخدادهاي تاريخ سياسي ايران را مد نظر ندارد، عنوان كرد: با وجود آن كه تمايلات بانوان به ويژه در دروه‌هاي اخير براي حضور در صحنه‌هاي گوناگون ارتقا يافته است، اين كتاب مي‌كوشد با ارايه نگاهي تاريخي، به آنها يادآور شود كه گام برداشتن در چه مسيري باعث مي‌شود تا آنها موفق‌ شوند.

موسسه مطالعات تاريخ معاصر تهران به زودي اين كتاب را با نام احتمالي «زنان در تاريخ سياسي اجتماعي ايران» در حجمي حدود 250 صفحه منتشر و روانه بازار نشر مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط