شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۷
نقش اسطوره در تاريخ و تاريخ در اسطوره بررسي شد

جديدترين شماره «كتاب ماه تاريخ و جغرافيا» با رويكرد «نقش اسطوره در تاريخ» منتشر شد. اين ماهنامه تخصصي به اسطوره و تاريخ مي‌پردازد و همراه لوح‌ فشرده فهرست كتاب‌هاي منتشر شده در شهريور 89، از سوي موسسه خانه كتاب عرضه شده است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در سرسخن كتاب ماه تاريخ و جغرافيا، «تاريخ و اسطوره در قرآن و معارف معاصر» نوشته دكتر دكتر محمدرضا شهيدي‌پاك استاد دانشگاه آزاد اسلامي تهران مركز آمده است. به عقيه هگل، تاريخ هر ملت همان ماهيت يا روح آن است كه بر صحنه تاريخ اراز وجود مي‌كند. بر اين مبنا، اسوره نيروي اصلي اصالت تاريخ و بخش موثر و واقعي تاريخ است.

در بخش نظرگاه، نقش اسطوره در تاريخ به قلم دكتر علي حقي، اسطوره و تاريخ اثر مصطفي باباخاني و طرحي مقدماتي در باب مراجع تاريخي نوشته دكتر حسن حضرتي به رشته تحرير درآمده است.

آگاهي‌هاي تاريخي از عصر قاجاران نوشته دكتر عباس قديمي قيداري، جاودان خرد اثر حميدرضا پيغمبري، عصر شاه صفي به قلم دكتر نصرالله محمدي پوراملشي، نظميه در تاريخ اثر رحيم شبانه و زنان در عرصه اجتماع به قلم فاطمه تركچي از بخش‌هاي كنكاش ماهنامه تخصصي كتاب ماه تاريخ و جغرافياست.

در بخش بازتاب نيز افسانه مهاجرت زردشتيان به هند نوشته سيد مهدي موسوي‌نيا، اسطوره در تاريخ، تاريخ در اسطوره به قلم عليرضا گودرزي، سايه‌هاي اسطوره در سويه‌هاي تاريخ‌نگاري نوشته مرضيه سليماني، فراز و فرود صفويان اثر محمد بي‌طرفان و بازار بزرگ به قلم حميدرضا آريان‌فر آمده است.

«افسانه مهاجرت زردشتيان به هند» عنوان پايان‌نامه دكتري آلن ويليامز ايران‌شناس است. كتاب فوق بر اساس كتاب «قصه سنجان» كه در آن داستان سفر زرتشتيان ايران به هند را تشريح مي‌كند، نوشته شده است. وي مطالب قصه سنجان را دريچه‌اي براي مطالعه و شناخت جامعه وقت زرتشتي از ديدگاه‌هاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و تاريخي مي‌داند و شرح وقايع و زندگي پارسيان هند را فرع و در درجه دوم اهميت فرض مي‌كند.

يادگارهاي ماندگار بخش ديگر اين ماهنامه تخصصي است كه به مدارس اصفهان نوشته حميده قلندري مي‌پردازد. در بخش تاريخ‌نگاران نيز مهردا بهار نوشته دكتر نرجس بانو صبوري آمده است.

اسكندر از اسطوره تا تاريخ نوشته عباس جداري كريميان، از اوستا تا شاهنامه اثر عدالت عزت‌پور، كيستي ذوالقرنين به قلم انيس سجادي، آموزش تاريخ نوشته نرگس كلاكي، سياحت حدود اثر ناهيده عابديني، كتاب‌شناسي فلسطين اثر سيد رضا حسيني و انقلاب دزفول اثر اكبر فلاحي در بخش پرتوهاي تلاش آمده است.

«تاريخ اساطيري ايران» نوشته عسگر بهرامي در بخش پرتووهاي تلاش آمده است. در اساطير ايران از كيومرث به عنوان نخستين انسان ياد شده و كمتر بر پادشاهي او تكيه مي‌شود ولي در شاهنامه، نخستين پلدشاه يا كدخداي جهان است و جزو دودمان پيشدادي به حساب مي‌آيد.

«كوروش و بازيابي هويت كلي، تحقيقي علمي درباره پيشينه و كيستي ذوالقرنين» تحقيق و تأليف جليل عرفان‌منش نيز عنوان كتاب ديگري است كه در اين ماهنامه بررسي شده است. در اين بخش آمده است كه كوروش شهرياري بود كه در سايه سه گانه تبار سلطنتي خويش، تأييد مردم و اتكا به يك قدرت الهي طبيعي شروع به جهانگشايي كرد و از ناهيد تا مهر، از مهر تا مردوك راه سپرده بود تا سرانجام به سلطنت متعالي اهورامزدا رسيده و راه را براي يكتاپرستي (چنان كه درباره ذوالقرنين در قرآن گفته شده) در قلمروش گشوده بود.

همين ماه، كوتاه از تاريخ، رهاورد ديگران، پيشخوان تاريخ، نمايه و چكيده انگليسي پايان‌بخش اين ماهنامه تخصصي است.

شماره 149 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا به سردبيري حبيب‌الله اسماعيلي به همراه لوح فشرده فهرست كتاب‌هاي منتشر شده شهريور 89 با بهاي 1200 تومان به كوشش موسسه خانه كتاب منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران تاريخ قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها