شنبه ۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۰
انتشار بازخواني تاريخ جنگ‌هاي روسيه عليه ايران

نويسنده كتاب «زندگي و مبارزات آيت الله مفتح» از انتشار كتاب جديدي كه به كوشش وي با عنوان «بازخواني تاريخ جنگ‌هاي روسيه عليه ايران» گردآوري شده است، خبر داد و افزود: اين كتاب به افشاگري تاريخ‌سازي هويت آذربايجان با استناد به سند‌هاي ملي و تاريخي مي‌پردازد.

رحيم نيك‌‌بخت با اعلام اين خبر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: كتاب «بازخواني تاريخ جنگ‌هاي روسيه عليه ايران» به صورت مجموعه مقالات گردآوري شده است. اين كتاب به جريانات قومي در آذربايجان براي القاي هويت غير ايراني توسط روس‌ها مي‌پردازد كه بر اساس جريانات ساختگي روس‌ها، آذربايجان كشوري مستقل اعلام مي‌شود كه بعد از عهد‌نامه‌هاي تركمن چاي و گلستان بين ايران و جماهير شوروي، نيمي از آن به اشغال روس‌ها و نيم ديگر‌ان آن توسط فارس‌ها گرفته شد.

نيك‌بخت افزود: مجموعه مقالات مطرح شده در اين كتاب مي‌كوشد پاسخي به اين ديدگاه غلط تاريخي بدهد و عنوان كند كه برنامه تاريخ‌سازي آذربايجان با هدف از ميان بردن هويت ايراني و اسلامي در منطقه قفقاز مطرح شد تا با حذف خط و زبان فارسي، آذربايجان را از ايران جدا كنند و با ارايه اطلاعات غلط نظير عنوان نام شاه اسماعيل صفوي، پادشاه بزرگ آذربايجان، به جاي پادشاه ايران در پي القاي اين امر برآيند. 

مولف كتاب «زندگي و مبارزات آيت الله مفتح» يادآور شد: مقالات مطرح شده در اين كتاب واقعيت مباحث تاريخي را به خوبي براي خواننده مطرح و تبيين مي‌كنند. همچنين متن كامل عهدنامه‌هاي تركمن چاي و گلستان را به عنوان يك سند تاريخي ارايه شده‌اند.

وي افزود: نمونه مشابهي از اين اثر تاليف نشده است و  بيشتر مجموعه مقالات گردآوري شده آن توسط پژوهشگران و استادان دانشگاهي آذربايجاني گردآوري شده‌اند. 

نيك‌بخت جامعه‌ مخاطب اين كتاب را دانشجويان و پژوهشگران حوزه تاريخ معاصر و انقلاب اسلامي عنوان كرد و افزود: اين كتاب مي‌تواند به دانشجويان اين حوزه در تبيين و تحليل وقايع‌ تاريخي ايران كمك بسياري كند تا با استفاده از آن، به روشنگري جعل تاريخ‌سازي روسيه عليه ايران دست پيدا كنند.

وي افزود: اين كتاب تا يك ماه ديگر از سوي معاونت فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط