یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۲
شوروي و شگفتي‌هاي پس از فروپاشي

كتاب «شگفتي‌هاي پس از فروپاشي، سفر به مسكو و آسياي ميانه (تركمنستان، ازبكستان، قزاقستان و قرقيزستان)» نوشته دكتر محمد حسن زماني از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ سوم رسيد. كتاب حاضر گزارش مشاهداتي است كه نويسنده در سفرهاي خود به تعدادي از جمهوري‌هاي مستقل شده پس از فروپاشي شوروي داشته است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب حاضر، سفرنامه نويسنده به كشورهاي روسيه، تركمنستان، ازبكستان، قزاقستان و قرقيزستان است، كشورهايي كه در گذشته جزئي از اتحاد جماهير شوروي بودند. وي در اين اثر سطح آگاهي‌هاي سياسي، ديني و فرهنگي مردم و نيز شيوه زندگي، آداب و رسوم، مناسبات اجتماعي و نوعي تعامل حكومت با مردم و مسايلي از اين قبيل را از طريق مطالعه ميداني و با مشاهده عيني، گزارش كرده است.

فروپاشي نظام مقتدر سوسياليستي شوروي، بي‌شك پديده بزرگ تاريخ معاصر ماست كه قطب‌بندي‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي جهان را دگرگون كرد. اين رخداد شگفت، در همسايگي سرزمين ما انجام گرفت، از اين‌رو سزاوار است ما ايرانيان از نزديك به تماشاي چگونگي اين فروپاشي و پيامدهاي آن بپردازيم. اين مطالعه آن‌گاه ضرورت بيشتر خويش را مي‌نماياند كه به پيوند آن با انقلاب اسلامي ايران توجه كنيم، زيرا نفس مسيحايي خميني بزرگ(ره) بود كه با ارسال آن نامه تاريخي به گورباچف(آخرين رييس جمهور اتحاد جماهير شوروي) تجديد حيات و رهايي صدها ميليون انسان به زنجير كشيده آن ديار را صلا داد و با اعلان فرارسيدن زمان فروپاشي ديوارهاي آهنين و شنيدن صداي در هم شكستن استخوان‌هاي كمونيسم، زمينه پذيرش فروپاشي را در اذهان دولت و ملت‌شان فراهم ساخت.

روح بلند خدا به ملكوت اعلي پيوست و پيش‌بيني آن ديده‌بان الهي محقق شد، اما آنچه كه آن حكيم زمانه هشدارش را به سردمداران شوروي داده بود، به وقوع پيوست. ملتي كه 70 سال زير شلاق ديكتاتوري ماترياليزم، انتظار فروغ آزادي عبادت، خداپرستي و سلامت اخلاق و شكوفايي اقتصادي را مي‌كشيدند به مجرد فروپاشي منجلاب ابتذال اخلاق غربي و تعطيلي كارخانه و اختلال و ورشكستگي اقتصادي و فقر و غرب‌زدگي غرق شدند، استعمار غرب به سركردگي شيطان بزرگ كه انتظار چنين روزي را براي تكيه زدن بر اريكه تك قطبي بودن جهان مي‌كشيدند با سيماي افسون‌گرانه خود بي‌رحمانه تمام حيثيت اين ملت را آن‌چنان نابود كردند كه ديگر اميد رويش بهاران در اين خرابه در دل‌ها نماند ... . 

در انتهاي اين اثر، فهرستي از اشخاص، مكان‌ها، ملل، فرقه‌ها، گروه‌ها، قبايل، اديان و مذاهب، كتاب‌ها و تصاوير رنگي نيز جاي دارد.

چاپ سوم كتاب «شگفتي‌هاي پس از فروپاشي، سفر به مسكو و آسياي ميانه (تركمنستان، ازبكستان، قزاقستان و قرقيزستان)» در شمارگان 2000 نسخه، 232 صفحه و بهاي 30000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط